Debatt

Hadde livet tatt slutt noen dager tidligere, kunne sjåføren fått seks år i fengsel i stedet for latterlige 90 dager

«Jeg har selv fått besøk av presten med beskjed om at en av mine aller nærmeste var påkjørt og drept av en uaktsom sjåfør, og håper ingen av dere får oppleve det» skriver Elling Balhald i dette debattinnlegget.

Charlie Dan Lind (22) døde torsdag. Han ble livstruende skadd i sammenstøt med et 20 tonns vogntog uten kjetting og med uegnede dekk på hengeren. Sjåføren er dømt til 90 dagers fengsel. Bildet er et illustrasjonsfoto  Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Saken oppdateres.

«Tankene mine går til de handlingslammede politikerne og samferdselsministeren som i årevis har kjent til utfordringen vi har med vinterveier, og likevel valgt ikke å gjøre endringer som kunne forhindret denne ulykken», skriver Ramona Lind.

Som de fleste vet, døde hennes sønn Charlie torsdag. Ufattelig trist.

Hadde livet tatt slutt noen dager tidligere, kunne sjåføren fått seks år i fengsel i stedet for latterlige 90 dager. Holder det ikke for rettsvesenet å være klinisk død?

Les også: Litauisk vogntogsjåfør dømt til fengsel etter ulykke i Troms

Jeg er fullstendig enig med henne, når hun sier at hun opplever straffen som en hån mot livet til Charlie.

Tre års kjøreforbud? Snart kjører denne sjåføren med blanke dekk på norske veier igjen, hvis politikerne ikke tar tak og stopper dødsvogntogene.

Vi gråter med Charlies familie og alle andre som har fått livene sine snudd på hodet i tilsvarende ulykker i vinter, og la oss benytte anledningen til si at nok er nok.

Jeg har selv fått besøk av presten med beskjed om at en av mine aller nærmeste var påkjørt og drept av en uaktsom sjåfør, og håper ingen av dere får oppleve det. Men slik det er nå, kan det skje med deg og meg når som helst vinterstid.

Les også: - Dette er galskap

Skal vi låne «Je suis Charlie» og håpe at det var dette tragiske dødsfallet som fikk noe til å skje? At Charlie ikke døde forgjeves?

Kjære regjering – vi må ta oss råd til døgnkontinuerlig kontroll av vogntog og innføre saftige bøter for norske bedrifter som ikke kontrollerer arbeidsvilkår hos innleide selskaper.

Det eneste språket de som sender livsfarlige lastebiler over grensa skjønner, er cash.

Bøter på 100.000 euro, beslag i kjøretøy og langt strengere straffer for bildrap, hadde vært en start.

Les mer: Hvor mange livsfarlige vogntog ruller inn over grensene hver dag?

Vi har ikke råd til at ett eneste liv til blir revet bort eller at noen av oss blir invalidisert etter å ha blitt truffet av et av disse vogntogene, med sjåfører som i mange tilfeller ikke overholder kjøre- og hvilebestemmelsene.

La oss kreve kontroll av alle vogntog som krysser grensen. Nå. Det skaper arbeidsplasser og redder liv.

Regnskapet for samfunnet kommer helt klart ut i pluss.

Hør våre kommentatorer snakke om pressekritikk fra Bar Vulkan, Wara-saken, Black Box og Åges jubileum

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

HTML: Påmeldingsskjema nyhetsbrev (Mailchimp, ukens meninger

Hør vår debatt-podkast: Jeg sjekker telefonen min hvert tiende minutt. Sosiale medier er som er rusmiddel

På forsiden nå