Debatt:

Frp-kandidat om byutvikling: Bort med miljøgata, flere og billigere p-plasser og færre enveiskjøringer

De politiske føringene for samferdsel og infrastruktur i Trondheim er en fadese, skriver Sondre Jakobsen.  Foto: privat

Saken oppdateres.

Svært mange klager over dårlig fremkommelighet i byen og rotete system. Innsnevringer i kjøremønsteret, enveiskjøringer og miljøgater gjør at man må kjøre byen rundt for å komme seg fram. Samtidig skaper det livsfarlige situasjoner og øker utslippene.

LES OGSÅ: Full forvirring etter bompengeforliket

De rødgrønne favoriserer kjøpesentrene utenfor sentrum som har gratis og nok p-plasser. For næringslivet i sentrum er det viktig at vi tilrettelegger for bruk og handel, så vi unngår flere utflyttinger og konkurser i sentrum. Da bør vi begynne med å redusere prisen for parkering, flere p-plasser og bedre fremkommeligheten.

Interessert i debatt og meninger? Les flere saker her.

Den dobbeltmoralske politikken er rett og slett som en komedie. Å ønske mindre trafikk – for så å innføre mengder av enveiskjørte og innsnevrede gater – sørger for mye mer kjøring og kø enn nødvendig. Det er lite effektivt, skaper mer kø i sentrum, større utslipp og er ikke minst ineffektivt for privatpersoner og bedrifter. Enveiskjøringene tvinger rett og slett folk til å kjøre lange og unødvendige omkjøringer, noe som også skaper større utslipp. Tenker man ut ifra et miljøperspektiv, har ikke enveiskjøringer noe for seg.

Når det kommer til sikkerhet, forteller flere bussjåfører at de sitter med hjertet i halsen i frykt for å kjøre på kryssende fotgjengere, fordi det ikke brukes vanlig lysregulering gjennom Olav Tryggvassons gate. Samtidig har miljøgata sørget for mer kø og dårligere fremkommelighet. Nødetatene har gitt uttrykk for at liv og bebyggelse står i fare grunnet dårlig fremkommelighet i sentrum. Miljøgata skaper altså problemer for nødetatene og er en uforsvarlig hindring. Er det melding om brann eller alvorlig sykdom, er det snakk om sekunder for å redde liv. Derfor er det svært dramatisk med redusert fremkommelighet i Olav Tryggvassons gate og ellers i sentrum.

LES OGSÅ: Slik skal Venstre løse klimakrisa

Det er helt utrolig at de rødgrønne i bystyret prioriterer miljøgater og framfor tryggheten og hverdagen til trondheimere. For det første: Olav Tryggvassons gate er blitt en livsfarlig gate å krysse. For det andre: det hoper seg opp så mye kø at nødetatene har fått større problemer med å komme seg fram. For det tredje: begynner det å brenne, kan både liv og verdifulle bygg i sentrum gå tapt på bakgrunn av de rødgrønnes symbolpolitikk. Mange i byen har fått nok. Trondheim er en liten by med omlag 200.000 innbyggere. At vi trondheimere skal redde verden med å gjøre byen helt utilgjengelig for bil er så til de grader på villspor.

Jeg setter folks trygghet og en enklere hverdag framfor tåpelige tiltak som ikke har annen nytte enn å vanskeliggjøre hverdagen for folk. Miljøgatene må vekk, færre enveiskjøringer, og flere og billigere p-plasser – for sentrums fremtid og folks hverdag og trygghet.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

På forsiden nå