Frøyværinger, våkn opp!

Dersom fylkeskommunen får det som den vil, blir vi frøyværinger isolert trafikkmessig fra og med neste sommer, skriver innleggsforfatteren. (Illustrasjonsfoto)  Foto: GORM KALLESTAD NTB Scanpix

Saken oppdateres.

Nå må alle frøyværinger våkne opp og se hva som er i ferd med å skje! Dersom fylkeskommunen får det som den vil, blir vi isolert trafikkmessig fra og med neste sommer. Da stenges tunnelen mellom Frøya og Hitra for rehabilitering. Den vil være stengt i et og et halvt år, minimum.

Les også debattinnlegget: Statens vegvesens alternative virkelighet: – Børstad bør prøve å bestille et prøveskilt

Vi har ingen omkjøringsmulighet i dag. Det vi blir tilbudt er fire ledete gjennomkjøringer på dagen. På natta vil tunnelen bli stengt. Dette holder ikke i 2021 - verken for næringslivet eller den vanlige mann/kvinne! Vi vil bli ført tilbake i tid til tida før fergesambandet ble opprettet midt på 60-tallet. Personbiltrafikken gjennom tunnelen skal reduseres til et minimum. Flest mulig skal over på buss.

Tenk på de køene som vil oppstå når 10-15 laksetrailere, andre lastebiler, flere busser samt en mengde personbiler, ambulanser, taxier osv. skal stå flere timer i kø for kun å slippe gjennom tunnelen 4-fire- ganger i døgnet. Og dette skal pågå i 18 måneder!

Dette går bare ikke! Vi vil bli totalt isolert!

Les også kommentaren: Tro det eller ei, men de trives faktisk på jobben

Slik vi i Pensjonistpartiet ser det, er eneste løsning på problemet at den gamle fergeforbindelsen mellom Frøya og Hitra opprettes som en nødløsning i den tida tunnelen er stengt. Ferge mellom Frøya og Hitra er eneste løsning, slik vi ser det. Alt snakket om ny tunnel er helt urealistisk. En slik reservetunnel kan vi ta fram etter at vedlikeholdsarbeidet er ferdig, for en slik reserveløsning må vi ha, men vi rekker ikke å få den ferdig til neste sommer. Det er det det her er snakk om. Vi har ikke tid til å vente på en ny tunnel. Det vil ta 10-15 år før den er ferdig, og den vil føre til store bompengesatser. Kostnaden vil bli to til fire milliarder kroner

Les også kommentaren: Ja, du skal være en kjip foresatt

Derfor ber vi i Pensjonistpartiet om at du frøyværing tenker over hva som er i ferd med å skje. Vil du sitte bortimot isolert her på Frøya i minst 18 måneder? Så å si uten mulighet for å forlate øya i privatbilen.

Den klart beste og eneste løsningen er å opprette ferge mellom Frøya og Hitra i vedlikeholdsperioden. Det vil da bli snakk om to ferger ala de som går på Trondheimsfjorden, da trafikken gjennom tunnelen daglig er så stor at det vil bli krevd. Fergene vil minst ha avgang samtidig fra Frøya og Hitra en gang i timen på dagtid, kanskje annenhver time på natta (24.00 – 06.00).

Les også lederen: Tiden da politiet løp etter lommetyvene, er forbi

Vi ber om at frøyværingene går for fergeforbindelse som beredskapsløsning i vedlikeholdsperioden. Så tar vi tunnelen etterpå! En beredskapsløsning må vi ha, også etter at tunnelen åpner igjen.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter



På forsiden nå