Verdens beste Værnes gjør seg klar for fremtiden!

Da Norge stengte ned, ble Værnes-familien med sine 1500 ansatte splittet på dagen. Mange ble truffet hardt. Men vi har også brukt den vanskelige tiden på å løfte blikket - og gjøre luftfarten mer robust for fremtiden.

  Foto: Richard Sagen

Saken oppdateres.

«Med egne ord»: Adresseavisen skrev i forrige uke om mange ansatte som har fått oppsigelse på Værnes på grunn av korona-nedstenging. Vi har bedt lufthavndirektøren fortelle «med egne ord» om hvordan det er å stå i denne vanskelige situasjonen for en så stor arbeidsplass.

Januar 2020, en nesten vanlig dag på flyplassen de fleste trøndere har et forhold til. Siste rest av nattens snøfall blir fjernet fra rullebanen, mens sikkerhetskontrollen har vært åpen for ansatte ei god stund allerede. Innsjekk åpner, og bagasjebåndet starter opp for å ta imot store bager med handballutstyr.

Vi skal riste av oss pandemien og bli klare for reise igjen. Værnes-familien skal gjenforenes og komme tilbake på jobb, skriver lufthavndirektøren i dette debattinnlegget.   Foto: tipser

En nesten vanlig dag fordi det ankommer flere to meter lange passasjerer på utkikk etter en kopp kaffe og noe varmt å spise. Om kort tid skal de spille handball-EM for herrer i Trondheim Spektrum. En nesten vanlig dag fordi Michelin-utdelingen er like om hjørnet, og journalister ankommer fra alle verdenshjørner. En årelang satsning fra reiselivet og de trønderske kommuner skulle få verdens øyne på Trøndelag som mathovedstad.

Alt lå til rette for at året 2020 skulle bli året med stor Å for Trøndelag – med flyplassen som inngangsport.

LES OGSÅ: Flere innlegg der debattanter forteller «Med egne ord»

Værnes-familien med sine 1500 ansatte og med felles slagord; «Verdens beste Værnes», jobbet 24 timer i døgnet, jevnt og trutt. Logistikkøvelsen med å få reisende til flyplassen, gjennom sikkerhetskontrollen, gi mulighet til å kjøpe en bok eller noe annet til reisen, kjøpe halvliteren med brus og kanskje litt å spise. Flyet som skal ha avising før avreise og god friksjon på rullebanen, koffertene som skal inn og ut av flyet og ikke minst et smil på vei inn i flyet med ønske om en god reise.

Bak disse prosessene er det gjennom mange år skapt relasjoner til alle døgnets tider. Et fellesskap som seint og tidlig har felles mål om å være godt vertskap, der flyselskapene opplever at alt ligger til rette for at flyene skal kunne komme og gå i tide. Ansatte med mange års erfaring, kombinert med yngre ansatte, utgjør den solide Værnes-familien.

Stjørdal kommune har satt opp test-stasjon for Covid-19.   Foto: Richard Sagen

Mars 2020, historien vi alle kjenner. Reiserestriksjoner og smitteverntiltak og glisne terminaler førte til permitterte ansatte i de fleste yrkesgruppene. Værnes-familien ble splittet på dagen, mange enkeltmennesker og familier med luftfart som livsverk ble truffet hardt. Nå kunne dette innlegget handlet om disse skjebnene og tomheten vi har følt på vi som har vært på flyplassen gjennom pandemien. Men jeg vil heller få fortelle at vi under pandemien også har løftet blikket litt, nettopp for å gjøre luftfarten mer robust for fremtiden.

Oktober 2020, rapporten som overleveres samferdselsministeren er en milepæl for luftfarten. En nyhet som drukner litt i pandemien, men for oss som jobber strategisk og systematisk med klima og bærekraft er den utrolig viktig. En felles bransje, der også flyselskapene stiller seg bak en felles visjon om en utslippsfri luftfart innen 2050. En påminnelse om at samtidig som vi håndterer vår tids største krise, også evner å jobbe strategisk som bransje. En jobb som også er viktig for den den enkelte Værnes-ansatt. Vil det også åpne for nye forretningsmuligheter, og nye yrkesmuligheter i fremtiden?

Skrive for Midtnorsk debatt? Les mer her!

Januardagen i 2020 kommer tilbake igjen – dagen med yre forventninger på flyplassen både for ansatte og reisende. Dagen da vi skal gjøre klar rullebanen, avise fly og smøre baguetter. Lederne på lufthavna melder om motiverte ansatte som ønsker å bidra dagen behovet er der.

Vi i Avinor skal også være klare med infrastruktur den dagen flyene har behov for lademuligheter, eller andre fossilfrie løsninger. Dette bør love godt for å sikre og kombinere både samfunnets kortsiktige og mer langsiktige behov. Solhungrige og opplevelsesivrige trøndere skal ivaretas, gjester skal ønskes velkommen. Lufthavnas samfunnsnytte er godt dokumentert og et viktig bidrag til regionens øvrige utvikling.

Det blir derfor for fristende å avslutte med å innlede til en annen debatt enn «arbeidsplassen Værnes' mange enkeltskjebner». Vi skal riste av oss pandemien og bli klare for reise igjen. Værnes-familien skal gjenforenes og komme tilbake på jobb. Vi håper flyselskapene vil være på plass med et tilbud som gjenspeiler behovet til trøndersk næringsliv, utdanningsinstitusjoner og forskningsinstitutter den dagen vaksinen har gjort jobben, og verden åpner igjen.

Følg Adresseavisen Midtnorsk debatt på Facebook!

På forsiden nå