Åtte av ti trøndere sier de velger norsk mat

Trøndersk Matfestival i 2019 viste at trønderne er opptatt av kortreist mat.  Foto: Marthe Amanda Vannebo

Saken oppdateres.

Ett år etter at vi hamstret hvetemel og gjær, ser vi at koronakrisen har gjort noe med folks forståelse av viktigheten av norsk matproduksjon. Forbrukeren, og den trønderske forbrukeren i særklasse, ser at deres matvalg betyr både arbeidsplasser og selvforsyning. Det er det verdt å ta vare på. Trøndelag er en særdeles viktig region for norsk matindustri. Her ligger store og viktige matindustriaktører som Grilstad, Nortura og Tine. Her produseres råvarer fra dyktige bønder som er med på å skape solide regionale arbeidsplasser.

LES OGSÅ: Hva skal norsk jordbruk være - og for hvem?

Matindustrien i Trøndelag er storbrukere av råvarer fra norsk landbruk. Det er en sterk kobling mellom norske bønder og norsk matindustri. Et samarbeid og en gjensidig forståelse som har blitt stadig viktigere i hele matverdikjeden. Det siste året har norske forbrukere fått øynene opp for at det valget de tar i butikken, det påvirker mer enn bare hva man spiser til middag. Når vi spør forbrukerne om hvorfor de vil ha norskprodusert mat, ja, så svarer de at de ønsker å støtte norsk matindustri, sikre arbeidsplasser og støtte norsk landbruk.

Ikke minst i Trøndelag. Her sier hele 82 prosent at de velger norsk mat fordi de ønsker å ta vare på norske arbeidsplasser. Det er høyere en landsgjennomsnittet, og forteller noe om hvor sterkt matindustrien står blant trønderske forbrukere.

LES OGSÅ: Lokale innkjøp utvikler lokalsamfunn

Folk er opptatt av at deres valg skal bety noe. De vil vite hvor og hvordan maten er produsert. De vil ha mat fra en matindustri som har tariffavtaler, sykelønn og ferieordning, og som sikrer arbeidsfolk gode forhold. De vil at råvaren skal komme fra norske bønder som følger norske regler. De vil at det skal være enkelt å velge norsk mat og at butikken de handler i skal ha de norske varene de ønsker seg.

LES OGSÅ: Rekordår for både Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen

Denne forståelsen av egen matmakt ser vi at folk har fått mer av det siste året. For oss som jobber med å sikre norsk matindustri på norske råvarer og gjøre det enkelt å finne norsk mat i butikken, er forbrukerne ballets dronning. Vi har et stødig og godt samarbeid langs hele verdikjeden, fra oss i Norsk Nærings- og Nytelsesarbeiderforbund helt ut til Stiftelsen Norsk Mat. Vi står samlet bak vår nasjonale merkeordning som skal gjøre det lett for forbrukerne å velge norsk mat: Nyt Norge.

Nyt Norge får sin dom av forbrukerne hver dag i butikken. Den er nå Norges mest kjente merkeordning for mat og vårt fortrinn i konkurranse med importerte produkter. Du får så mye når du velger norsk mat; arbeidsplasser, kulturlandskap, levende bygder og en norsk trygghet i bunn. Og så får du veldig, veldig mye god mat også. Så, dine valg betyr noe hver gang du går inn og ut av matbutikken. Godt matvalg i årets påskehandel!

Følg Adresseavisen Debatt på Facebook!


På forsiden nå