Det har skjedd mer de fire siste årene enn de 40 foran!

Med Venstre som støtteparti og senere medlem av regjeringen er de årlige budsjettene for jernbanen tredoblet seg de siste ti årene, svarer Jon Gunnes (V).  Foto: Terje Svaan

Saken oppdateres.

Under Valg2021 skriver Eric Berget om sin valgkampsak som er et «slakt» av Jernbanereformen. Det er selve organiseringen han er mot og nevner lite om vedtatte pengebevilgninger til jernbane, og sier ingen ting om utviklingen i antall passasjerer og avganger. I tillegg mener han at jeg ikke er en jernbanevenn. Med Venstre som støtteparti og senere medlem av regjeringen er de årlige budsjettene for jernbanen tredoblet seg de siste ti årene. Antall passasjerer som gjennomførte en togreise var i 2019 over 80 millioner, mens i 2012 var det 62.

LES OGSÅ #minvalgkampsak: Arveavgift: Burde vi innføre en «Reitan-skatt»?

Hva har skjedd på Trønderbanen? Tre nye togstasjoner er ferdig (Leangen, Ranheim og Vikhammer), og nå får vi ny stasjon på Trondheim S. Nye togsett (store og komfortable) kommer i sommer, og krysningsspor på Ler som gjør godstogene mer effektive. Godsterminalen på Heggstadmoen fungerer godt, og kan lett utvides slik at Brattøra kan brukes til byutviklingsformål. Slik kan jeg selvfølgelig fortsette med «skryt», men det viktigste nå er å se fremover.

En fagorganisert i Norsk jernbaneforbund bør være opptatt av bygging av nye krysningsspor fra Stjørdal til Steinkjer. Mer arbeid til dere i Spordrift AS og vi får halvtimesfrekvens på hele Trønderbanen. I 2019 var det 1,4 millioner passasjerer på Trønderbanen. Målsettingen må være tre millioner i 2025. Meråkerbanen skal stå ferdig fullt elektrifisert om få år. Da skal vi fylle strekningen med nye passasjertog og godstog som avlaster veisystemet fra Stjørdal til svenskegrensa. Kanskje kan jeg igjen ta direkte tog mellom Trondheim og Stockholm, slik jeg gjorde for snart 50 år siden (interrail 1973). Verden går fremover!

Jeg har vært stortingsrepresentant i fire år og 2. nestleder i transportkomiteen, og jeg har stortrivdes i dette vervet. Nå håper jeg på fire nye år! Og jeg lover, jeg er og skal være jernbanevenn.

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe!

På forsiden nå