Gratis ferje er ikke det mest treffsikre tiltaket for å bedre infrastrukturen i Distrikts-Norge.

Onsdag denne uka ble 16 nye ferjesamband i Norge gratis. To av dem ligger i Trøndelag, hvor det nå er ti ferjesamband hvor biler og passasjerer fraktes gratis. I fjor sørget regjeringen for at ferjesamband med under 100 000 passasjerer fikk gratis ferje. Nå utvides ordningen til øyer og samfunn uten vei til fastlandet. Intensjonen bak ordningen er god og sympatisk. Transportstøtten til lokalsamfunn langs kysten burde likevel vært mer treffsikker.

Folk flest er sjelden kritiske når noe som før kostet penger blir gratis. Det kan også bidra til at folk endrer adferd. Erfaringene etter regjeringens oppfølging av Hurdalsplattformens mål om gratis ferjer i Distrikts-Norge tyder på at ordningen burde vært evaluert før utvidelse. Flere steder har gratis ferjer ført til at så mange flere tar med bil på ferja at fastboende og næringstransport ikke får plass på første båt over.

Infrastruktur er viktig, særlig i samfunn som er avhengig av ferje for å holde på folk og næringsliv. Siden gratisferjene ble innført i fjor har det på flere av sambandene vært rapporter om kø og kaos, særlig i sommersesongen. Dette til ulempe for fastboende og næringstrafikk. Levanger kommune oppfordrer til samkjøring på grunn av kapasiteten når ferja til Ytterøya nå blir gratis.

Økt kapasitet og billigere ferje ville mange steder vært en bedre og mer treffsikker bruk av midlene. Transportøkonomisk institutt er kritisk til gratisferje for alle som virkemiddel. Deres forslag om å heller gjøre ferjestrekninger gratis for fastboende og eventuelt næringsdrivende virker fornuftig. For kapasitetens del bør passasjerer subsidieres mer enn biler. Det er ingen grunn til å bruke offentlige midler slik at flere enn nødvendig tar med bil på ferja.

På flere ferjesamband har erfaringene og problemer med gratis ferje gjort det mulig å forhåndsbooke plass. Det kan gi mer forutsigbarhet for de forutseende. Gratis ferje er likevel isolert sett ikke et særlig treffsikkert tiltak for å bedre infrastrukturen i Distrikts-Norge, verken for fastboende eller tilreisende. Lite er mer irriterende enn å bli stående igjen på land når ferja går - også når den er gratis.