Los Angeles i tre uker, over fem millioner kroner og et digert svømmebasseng.

Dette er den unerdete måten å forklare hva det er som foregår i the Championship Gaming Series. Amerikanske TV-selskaper involverer seg og plutselig er ikke spill bare lek og moro. Det er big business og utøverne behandles som stjerner. På høy tid kan jeg som 7-årig veteran i denne bransjen si.

Så pixlene spruter

Spill er stort og skal vi tro kulturministeren er det også kultur. Det har mediekonglomeratet Newscorp med TV-kanalen Direct TV i spissen forstått. Penger skal gjøres på de PC- og konsollspillende massene som vil se sine helter utkjempe virtuelle kamper så pixlene spruter.

Grisebank en kompis

Det som gjør sport, og spill så umåtelig populært er at det er lett tilgjengelig for alle. Lik man på 70-tallet kunne plukke opp en fotball og småjogge ut på løkka for å sparke den rundt med venner og kjente kan man i dag plukke opp en håndkontroll og grisebanke en kompis i Need for Speed eller Gears of War. Men selv om Dylan var sannsunget med ”the times they are a-changing” har ikke spillene helt utkonkurrert konvensjonell sport og idrett. Heldigvis.

Mange drømmer om å få sjansen

Tilgjengeligheten og kvaliteten på spillene gjør imidlertid sitt til at det blir stadig mer populært for nye generasjoner. En naturlig konsekvens av populariteten er at spillerne finner helter som i utgangspunket har den samme tilbøyeligheten til å like spill som en selv. Forskjellen ligger i ferdighetsnivået. Slik barna leker Ciljan eller Drogba på løkka drømmer mange ungdommer om å få sjansen i en internasjonal spillkonkurranse, de etterligner de beste utøverne og kjøper det samme utstyret.

USA all the way

The Championship Gaming Series er verdens første helprofesjonelle sådan. Dette er USA all the way med en modell kjent fra NBA og NHL. Lagene fødes etter en draft, amerikansk for en utvelgelsesprosess hvor lagene får plukke kvalifiserte spillere etter tur, og 1 000 000 dollar skal i løpet av de neste ukene fordeles på de 12 beste lagene fra hele verden. De sogner til hver sin storby og får et ”tøft” økenavn med på kjøpet, eksempler er Los Angeles Complexity, Mexico City Furia, Singapore Sword og Sydney Underground.

Live på TV

Fra Europa er Stockholm Magnetik og Berlin Allianz på plass, to lag med gode vinnersjanser. Det unike med konkurransen er at den utkjempes i et formålsinnredet TV-studio i LA. For å oppnå ytterligere kredibilitet som EKTE sport sendes konkurransen LIVE på TV.

Når 350 millioner husstander

Championship Gaming Series World Final når 350 millioner husstander og produsent Mike Burks synes å være en garantist for suksess. Mannen har i løpet av en lang karriere produsert NFL og krediteres for å ha revolusjonert måten basketball produseres for kringkasting. På peishylla hans står det ti (!) Emmy statuetter for innsatsen. Lite overlates til tilfeldighetene. Og midt oppe i denne vanvittige dollarkarusellen står Jonas fra Øya og Trondheim.

VIP

Over finskjorta henger det to adgangstegn, det første står det VIP på og på det andre står det General Manager Berlin. Skinnvesten er henvist til garderobeskapet på hotellet og den neste uka, hvor vi skal i studio for første gang blir utvilsomt spennende.

Foto: JONAS ALSAKER VIKAN
Foto: JONAS ALSAKER VIKAN
Foto: JONAS ALSAKER VIKAN