Elevene ved Huseby ungdomsskole får mulighet til å forme det nye Saupstad.

– Det er artig å få være med å bestemme, og å kunne påvirke det som kan komme. Og vi er ungdommer så vi vet hvordan vi skal få de andre til å svare, sier Victoria Sande Petersen i 10. trinn på Huseby ungdomsskole.

Hun og Sander Velve i niende har gjort klart et av rommene på Boxåpner kultursenter på Saupstad. Vanligvis har de undervisning i valgfaget «Demokrati i praksis» her, men denne tirsdagen skal de gjennomføre en elevundersøkelse for resten av ungdomsskolen.

Store endringer kommer til å skje på Saupstad i løpet av de neste årene, nye skoler og nye haller skal bygges. Med undersøkelsen kan elevene selv komme med sine ønsker for hvordan bydelen skal være i framtida.

– Unik mulighet

De fem temaene ungdommene skal si sin mening om er fritidsaktiviteter, uteområder, de nye skolene, om trygghet, trivsel og sykkelvaner og om fritidsklubben Boxåpner.

– Dette er en unik mulighet til å svare på det voksne ellers bestemmer. Dere kommer til å være ferdige når den nye ungdomsskolen er klar, men mange av dere kommer til å gå på Heimdal videregående skole, sier sosialarbeider og prosjektleder Kristin Tinmannsvik til niendeklassingene som har kommet for å delta.

På rommet til Sander og Victoria er langbordet dekket med gråpapir, og tusjer i flere farger er lagt fram. Medelevene får raskt beskjed om hva de skal gjøre.

– Skriv alt som du føler mangler av fritidsaktiviteter, oppfordrer Sander.

Gråpapiret er snart fylt med ord som dansing, tivoli, klatring, internettkafé og curling.

Ladestasjon og belysning

Inne på et annet rom sitter Kaia Lunn Lauritzen, Eirin Rygg, Victoria Øien, Runa Winther og Stine Raknes bøyd over en bunke post it-lapper. De skal prøve å svare på hvordan de vil at uteområdene skal være. Lappene som er skrevet på blir klistret på bordet, og til slutt samlet sammen av Adar Bardakci, Mia Bjerkan og Andreas Jakobsen Hokstad.

– Belysning i skogen er populært, det samme er ladestasjon, wifi i hele bydelen og squash i hallen, forklarer Mia Bjerkan.

De tre 10.-klassingene tar valgfaget «Demokrati i praksis» på andre året, og var med å gjennomføre en lignende elevundersøkelse i fjor. Da handlet det om hvordan Saupstad skulle bli verdens beste bydel å bo i. Undersøkelsen ble gjennomført i samarbeid med Barn og unges samfunnslaboratorium og områdeløft Saupstad-Kolstad i Trondheim kommune.

Førte til eget ungdomsråd

Svarene har ført til at det er opprettet et lokalt ungdomsråd i bydelen. I tillegg er en rekke tiltak i gang med å iverksettes, deriblant aktivitetspark, nye søppelkasser, tryggere skolevei og leksehjelp.

I år er områdeløft Saupstad-Kolstad og byplankontoret i Trondheim involvert i undersøkelsen for å kartlegge ungdommenes sykkelvaner.

Prosjektleder Kristin Tinmannsvik håper at også denne undersøkelsen vil sette spor.

– Vi kommer til å ta tak i svarene og lage en rapport som skal videreformidles til politikere. Målet med valgfaget er å se hvordan demokrati er i praksis, og siden alt er ungdomsrelatert er det nyttig for dem her og nå. Det er en god måte å trene seg på å lytte til egen stemme, og bli hørt som ungdom i egen bydel. Vi vil at de skal oppleve at de setter igjen fotavtrykket sitt, forklarer hun.

Ønsker for uteområdene: Svarene fra elevene blir delt inn etter klassetrinn. Etter påske skal de evalueres og til slutt ende opp som en rapport. Foto: Morten Antonsen
Mange gode forslag: Victoria Sande Petersen og Sander Velve bretter sammen gråpapiret som er fullt av forslag til fritidsaktiviteter. Foto: Morten Antonsen