«Gratis gaver i dag, kl. 18–21 i Brun og Blid. Tannbleking verdi kr. 250 til alle som kommer + en overraskelse når du har solt deg.» Dette var det fantastiske tilbudet en av ungdommene i huset fikk på mobilen forleden dag. Og for mor i huset lyser varsellampene både gult og rødt når jeg fikk se denne.

Tekstmelding med tilbud til kunder. Foto: Privat

Nå er ungdommen juridisk voksen, og kan bestemme både om han eller hun vil både ligge og bli rødbrun i et solarium og hvit på tennene. Men dette er bare ett av utallige eksempler på reklamer som dundrer inn på mobilen til våre håpefulle, dagen lang. Og det gjelder også til de som er barn og unge tenåringer, så lenge de har en smarttelefon. Selv om det er retningslinjer som sier hvem som kan motta reklamer, og hva de kan inneholde. Dette brytes over en lav sko, og markedsføring for produkter og tilbud som kan bidra til et enda bedre utseende, er påtrengende for mange uansett alder.

Kari Løvendahl Mogstad Foto: Espen Bakken

Noe av det jeg reagerer på i den aktuelle annonsen, er kombinasjonen av å skulle bruke solarium, og samtidig få seg en bleking av tenner. To ting som egentlig ikke har noe med hverandre å gjøre. Men som når man tenker litt mer på det, nettopp har med hverandre å gjøre, fordi det dreier seg om utseendefokuserte aktiviteter.

«Er dette noen big deal da?». Det kan man gjerne si. Men det kan være greit å bli påmint at solarium innebærer en like stor risiko for hudkreft som vanlig soling, og Kreftforeningen fraråder bruk av solarium. Det er 18-årsgrense på bruk av solarium, men vi vet at dette slett ikke blir overholdt eller kontrollert.

Så kanskje dette kan være en anledning til å friske opp den kunnskapen i det minste. Og som «aktivisten» jeg er når det kommer til kroppspress og skjønnhetstyranni, så syns jeg det også er på sin plass å sette et stort spørsmålstegn rundt tannbleking som en premie unge folk skal få om de kommer og soler seg.

Det er store kampanjer fra myndighetene når det gjelder kreftforebygging, også når det gjelder hudkreft og soling. Og det er bra. Men at solingsbransjen får drive på med denne typen annonser og reklamer er jo med og slår i hjel litt av den effekten slike kampanjer prøver å oppnå?

Det er sikkert fint å være både brun, blid og ha et hvitt smil. Men mottakerne av slike reklamer kunne nok ha godt av å få med en liten varseltrekant på kjøpet også, om at brunfargen kan ha sin pris, på flere måter.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe