Når barn vokser opp under uverdige forhold, må vi av og til akseptere at myndighetene griper inn. Vi kan ikke akseptere at de alvorligste overgrepene skjer når barn hentes ut av sine hjem og plasseres hos fosterfamilier.

I den omfattende serien om «De glemte barna» avdekket Adresseavisen uakseptabel systemsvikt i barnevernet. Materialet var helt ukjent for myndighetene, oppslagene fikk nasjonal oppmerksomhet og vil føre til endringer i oppfølgingen av barn som trenger vår hjelp.

Dette var ett av flere store journalistiske prosjekter i Adresseavisen i 2011.

For tredje gang lager vi en redaksjonell årsrapport om arbeidet i redaksjonen vår. Den vil bli tilgjengelig for alle. Rapporten gir oversikt over de viktigste innholdssatsingene, status for det løpende nyhetsarbeidet og beskriver våre viktigste utviklingsprosjekter.

Før 2011 satte vi oss tre overordnede mål:

  1. Hovedavisen skal gjennomgå en omfattende fornyelse blant annet med sikte på å gjøre den mer relevant for unge familier.

  2. Vi skal peke ut og gjennomføre større satsinger på viktige saksområder.

  3. Adresseavisen skal videreutvikle vår satsing på digitale plattformer, brett, nett og mobil.

I januar 2011 lanserte vi en fornyet utgave av Adresseavisen som papiravis. Her presenterte vi en rekke nye innholdssatsinger. Faste sider hver uke om familieliv var ett av dem. Vi gjennomførte egne undersøkelser om hverdagslivet i småbarnsfamiliene og har laget en rekke oppslag og reportasjer om temaet.

Vi la også større vekt på trening og livsstil, breddeidrett, forbrukerstoff, debatt med mer. Samtidig strammet vi opp i avisstrukturen og presenterte helt ny design. Reaksjonene fra våre lesere var svært positiv. Tilfredsheten med papiravisen ble målet høyere enn noen gang siden 90-tallet.

Vi fortsatte utviklingsarbeidet og lanserte på nyåret 2012 en tydelig fornyet Ukeadressa.

Adresseavisen var tidlig ute med nyheter på nett. Adressa.no er i dag det største nettstedet i vår region. I 2011 satte vi brukerrekord med over 500000 ulike brukere i løpet av én uke. Vårt nettsted er først og fremst bygget opp for å gi våre lesere en løpende nyhetsoppdatering på alle emnefelt hele døgnet, alle dager i uken.

Vår satsing på levende bilder i lokal-tv er flyttet over til nettet og når et større publikum enn noen gang. Samtidig er mobilplattformen kraftig videreutviklet og vi kan se at stadig flere følger vår løpende nyhetsformidling på brett og mobil. 2011 var også det første året Adresseavisen kunne formidle papiravisen som et elektronisk abonnement. Ca 2000 abonnenter har nå tilgang til avis på lesebrett eller pc.

I 2011 ble også Radioadressa byens største nærradio.

Moderne mediehus bruker større ressurser på løpende nyhetsoppdatering på mange plattformer. For å unngå at dette rammet satsingen på den viktige og grundige journalistikken, etablerte vi prosjektet «Dokument A».

Her blir viktige temaer pekt ut for grundig redaksjonell behandling.

«De glemte barna» var en slik satsing og som fikk stor oppmerksomhet. Det samme gjaldt serien om Marienborg. I flere større oppslag viste vi hvordan verkstedarbeidere i et uvanlig høyt antall døde i for ung alder. Mistanken om at dette skyldes et skadelig arbeidsmiljø, undersøkes nå grundig.

2011 satte også redaksjonen vår på den aller største prøve. Fredag 22.juli om ettermiddagen ble vår hverdag snudd opp ned. Først kom meldingene om attentatet mot Regjeringsbygget. Så fikk vi varslene om skyting med mange døde på Utøya. De neste døgnene arbeidet hele redaksjonen med å formidle omfanget av tragedien, lete etter forklaringer på det umulige og formidle møter med dem som ble rammet direkte av tragedien.

I ukene etterpå fulgte vi opp alle viktige spor. Mange fra vårt område ble rammet. Vi snakket med alle som kom tilbake fra Utøya og laget en spesialutgave av Ukeadressa der vi fikk frem hvordan de unge på svært ulike måter kjempet seg tilbake til livet og hverdagen.

22.juli er ikke over. Fortsatt arbeider mange med alle uavklarte spørsmål og forbereder seg på rettssaken som vil bli en ny prøvesak for landet vårt.

En annen prøvesak for vår redaksjon har vært dekningen av Roll-Danielsen-konkursen. Regionens største konkurssak har i seg selv vært krevende å dekke. For oss ble den særlig utfordrende fordi den også involverte mediehusets største eier og ledelse. Vår dekning er omdiskutert. Fra redaksjonsledelsens ståsted har dette handlet om å dekke en viktig samfunnssak med det samme kritiske søkelys som vi mener er nødvendig i alle slike saker.

Også Adresseavisen opplever en medietid i sterk endring. Vi tilbyr våre lesere nye produkter og nye plattformer. Den sterke posisjonen papiravisene har svekkes noe. Samtidig vokser vi på nye og digitale plattformer. Mediene opplever sterk konkurranse om reklameinntekter. Også den lokale og regionale journalistikken må dokumentere sin berettigelse.

Derfor vil redaksjonen i Adresseavisen arbeide hardt for å gi leserne viktig journalistikk. Den daglige nyhetsjournalistikken kommer først. Når det trengs, må vi i tillegg grave i saker som trenger stor oppmerksomhet.

Vi har etablert vår egen medielab. Her arbeider våre utviklere med å tilpasse landets eldste avis nye leservaner og behov.

Adresseavisen skal være der du er.

Da Adresseavisen publiserte denne saken 8. desember, vakte den nasjonal oppmerksomhet.