- Slå av kameraet med en gang, lyder det bryskt fra en portvakt i tungvektsklassen. Forsøket på å filme bak murene på erverdige Sony Studios i Culver City, Los Angeles, er fullstendig feilslått.

Fra produksjonssenteret i TV-traileren utenfor bygning 29. Foto: JONAS ALSAKER VIKAN

Og vakta følger saktens etter meg noen meter til han er helt overbevist om at beskjeden er mottatt og tatt til følge.

Etter hvert som toget med 110 gamere, gutter og jenter fra hele verden beveger seg mellom bygningene, scene 33, scene 32, scene 31, begynner den unge kvinnen fra New Zealand å rope etter Hulk Hogan. Wrestling-guden er med på American Gladiators som skytes i bygning tretti. Han har nok tatt en tidlig tirsdagskveld i dag.

Produksjonsassistent Debbie, hun lille, tykkfalne med den fenomenalt skingrende stemmen, eskorterer samtlige inn en skyvedør påmalt tallet 29.

- Are you ready for history in the making, spør hun smilende uten at noen forstår hva alt dette har med historie å gjøre. Bygget er forøvrig helt enormt innvendig, tankene går til Trondheim og den lille Olavshallen. I taket henger det bokstavlig talt hundrevis av lyskatere i alle regnbuensfarger. På gulvet kveiler det seg milevis med kabler forskjellige tykkelser.

OL, NBA og NFL erfaring

- Det er overhodet ingen grunn til å bli nervøs – det er bare Live TV, sier sjefsprodusent Mike Burks fra scenen i sin orientering til deltakerne. Mannen vet hva han snakker om. I løpet av en lang karriere har han produsert utallige NFL-kamper, inkludert amerikanernes årlige høydepunkt: Superbowl.

Burks har også erfaring fra de olympiske leker og NBA. For innsatsen produsenten 11-Emmy statuetter stående på peishylla.

- Live betyr LIVE. Når vi starter er det ikke «oops, jeg må på do » eller «musfølsomheten er ikke riktig». Når vi har trykket på den knappen fortsetter vi til kampen er over, forstår dere?

Dørgende stillhet. Andaktige gamere lytter, men det blir fort nok informasjon. Heldigvis slippes vi fri til å vandre rundt i studioet som på mandag er smekkende fullt av publikum og blinkende lys. Som General Manager for et av lagene får jeg spesialbehandling og blir geleidet ut i to enorme TV-trailere.

- Dette er de samme som ble brukt til å gjøre NFL Monday Night Football i går, sier Burks før han legger til; - Dette er en sport nå.

350 millioner mennesker

Tilbake på hotellet blir vi påmint medietreningsseminaret vi ble hundset gjennom før helgen. Det er unødvendig, etter ti dager er vi godt inndoktrinert:

The Champions Gaming Series World Final mellom den sjette og fjortende desember samler 11 lag fra hele verden. De kjemper om sin del av en kake verdt totalt en million dollar på LIVE TV.

Dette sendes i HD på DIRECTVs The 1on1 i USA, på SKY One, SKY Two og SKY HD i Storbritannia. På ESPN STAR Sports i Asia, SKY i Mexico og Brasil og resten av latin Amerika kan se dette på DIRECTV. På det Europeiske kontinentet er mediapartnerne enda ikke offentliggjort. Men:

Totalt går sendingene ut til mer enn 350 millioner mennesker.

Den siste setningen har jeg lest om og om igjen med skrekkblandet fryd mens jeg tenker på mandagskvelden.

Masse aktivitet i studioet som enda ikke 100% klart. Foto: JONAS ALSAKER VIKAN
Berlin-jenta Livia "Liefje" Teernstra tester oppsettet i studio. Foto: JONAS ALSAKER VIKAN
Kommentatorboksen hvor blant annet esportlegenden Jonathon "Fatal1ty" Wendell skal opptre som ekspert. Foto: JONAS ALSAKER VIKAN