Folk på elsykler er blitt et vanlig syn i Trondheims gater.

Trend: Flere bruker sykkel eller elsykkel i Midbyen. Her fra Kjøpmannsgata. Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN

Du har sikkert lagt merke til dem. De som sykler like fort oppover som på flat mark. Gjerne i hverdagsklær og uten svette ansikter. Og spør du dem om erfaringene, lyser de opp som nyfrelste tenåringer. De har oppdaget elsykkelen.

I flere tiår har vi planlagt norske byer med bilen som viktigste premiss for persontransport. Byene er tilpasset bilen, men de siste årene har vi sett at et skifte er på gang. Kollektivreisende, syklende og gående blir prioritert stadig høyere ved bevilgning av penger til nye anlegg og når vi fordeler knappe arealer. Dette er også helt nødvendig. Det er ikke plass nok hvis alle vil kjøre. I rushtid sitter det i snitt 1,1 person i hver bil i Trondheim. Byen vokser år for år, og veksten i transporten må vi ta på miljøvennlige måter.

Parallelt med dette skiftet ser vi nå en kraftig økning i salget av elsykler. Det finnes ingen nøyaktig statistikk her til lands, men i 2013 ble det solgt om lag 4000 elsykler. I 2014 var salget steget til anslagsvis 10-15000. Det innebærer at 3-4 prosent av alle solgte sykler i Norge er elsykler. Jevnlig kan vi lese avisartikler der butikker rapporterer om sterk økning i salget, og tidvis at de ikke klarer å levere til alle som vil ha. Samtidig forventer bransjen en eksplosiv økning i elsykkelsalget de nærmeste årene. I flere andre europeiske land har elsykkelen virkelig blitt populær. I Belgia, Nederland, Sveits og Tyskland utgjorde elsykler henholdsvis 23, 21, 15 og 12 prosent av det totale sykkelsalget i 2014. Mye tyder på at denne utviklingen også er på vei hit.

Det finnes foreløpig ikke mye forskning på elsykler. Aslak Fyhri ved Transportøkonomisk institutt (TØI) har imidlertid sett på hvordan folk bruker elsykkelen og hvilket potensial den har for å redusere antall bilturer. Resultatene viser at testpersonene i undersøkelsen syklet dobbelt så mye på elsykkel som på en vanlig sykkel, både målt i antall turer og lengden på turene. Fyhri mener studien viser at elsykkelen har potensial til å erstatte mange av de kortere turene som mange i dag tar med bil. Hver dag kjører folk i Trondheim i snitt 32000 bilturer som er kortere enn en kilometer. Vi kjører til sammen 100000 turer med bil daglig som er under tre kilometer.

Mange bedrifter og virksomheter har også skjønt at elsykkelen kan erstatte mye av den korte tjenestekjøringen som tradisjonelt har blitt utført med bil. Siemens på Sluppen, som Miljøpakken i 2014 kåret til Trondheims mest sykkelvennlige arbeidsplass, har elsykler de ansatte kan benytte. Også våre egne arbeidsgivere, Trondheim kommune og Statens vegvesen, har flere elsykler til tjenestebruk.

Elsykling som erstatter bilkjøring, sparer deg raskt for mange penger. Sjøl på korte turer utgjør utgifter til drivstoff, bompenger og parkering fort store beløp. Vi er også kjent med familier som har kvittet seg med bil nummer to etter at de fikk en elsykkel i hus, og følgelig har fått langt lavere samlede utgifter til transport.

Mange bruker sykkelen til å trene, gjerne i kombinasjonen med at de skal fra A til B, for eksempel hjemmefra til jobben. All ære til dem. Men for mange er sykkelen kun et transportmiddel, ikke et treningsapparat. Mange vil komme fram dit de skal fri for svette etter prinsippet «kjole eller dress, null stress». Det er lett å elsykle, men det gir likevel en helsegevinst. Undersøkelser tyder på energiforbruk på linje med rask gange. Slik kan elsykling fint passe inn med helsemyndighetenes anbefaling om 30 minutter fysisk aktivitet hver dag. Du sykler lett ti kilometer på elsykkel i løpet av 30 minutter.

Folk som ikke sykler oppgir at høydeforskjeller er en viktig grunn til at de velger bort sykkelen. I Trondheim bor 70 prosent av befolkningen mer enn 50 meter over havet, mens om lag halvparten bor mer enn 100 meter over havet. Elsykkel reduserer mye av det strevsomme med oppoverbakker og motvind. Den senker terskelen for å sykle. Trondheims topografi med forholdsvis store høydeforskjeller gjør potensialet for elsykler spesielt stort. Med en elsykkel kan du rekke over større avstander på kortere tid, og samtidig blir barrieren som motbakker utgjør mindre. For svært mange i bynære strøk, er sykkel det raskeste, mest forutsigbare og desidert billigste hverdagstransportmiddelet som finnes.

For å forsterke elsykkeltrenden har Miljøpakken inngått et samarbeid med flere av byens sportsbutikker. Sammen tilbyr vi nå en gratis låneperiode av elsykler. Slik kan du finne ut om elsykkel er noe for deg før du eventuelt kjøper en.

På tross av elsykkelens stigende popularitet er holdningen om at elsykkel er juks fortsatt utbredt. Men dere, skal vi ikke bare bli enige? Fra nå av slutter vi å kalle det feigt å elsykle. Isteden kan vi hylle dem som elsykler som smarte. Og takke dem for at de bidrar til en triveligere by med mindre kø, bedre luft og mindre helseproblemer.

Elsykkelen er ikke et problem. Den er en del av løsningen.