Politikernes største privilegium er å bruke andres penger, og i tillegg ta de største gledene på forskudd.

Tog i stor fart på Østlandet hver halvtime, og ferjefri E39 fra Kristiansand til Trondheim. Kan noen ønske seg mer? Regjeringen lover nye tider om ti år, eller var det 15 år, eller kanskje blir det 20 til 30 år? Kunsten er å skryte på seg prosjekter man kanskje aldri kommer i nærheten av å måtte realisere. For de rødgrønne som stadig kritiseres for manglende visjoner, er det som en gavepakke å kunne snakke om de største milliardprosjektene noensinne.

Statsminister Jens Stoltenberg er blitt en mester i å holde igjen på løpende budsjetter. Men handler det om fremtiden, ja, da kan vi snakke. Og det gjorde han på en togtur til Gardermoen med de to andre rødgrønne partilederne, Audun Lysbakken (SV) og Liv Signe Navarsete (Sp), pluss VG som kunne presentere budskapet i går. Bildet viser tre smilende partiledere, og en noe mer alvorlig samferdselsminister Marit Arnstad (Sp), som altså fikk være med på tidenes mest åpenbare lekkasje fra Nasjonal Transportplan (NTP). Den skal legges frem om kort tid.

Systemet innebærer et tiårsperspektiv, med rullering hvert fjerde år. Intercitytriangelet på Østlandet er et godt prosjekt det har vært snakket om lenge. Nå blir det realisert, men trolig i to runder, og neppe endelig ferdig før rundt 2030. Motorveien til Sverige gjennom Østfold har vært på plass i noen år. Etter Stoltenbergs opprinnelige plan ville den vært ferdig først i 2016. Valgkamper gir håp.

Triangelet rundt Oslo er utbygging av Dovrebanen, Vestfold- og Østfoldbanen. Regjeringen setter en indre grense som stopper ved Hamar, Fredrikstad og Tønsberg. Det er ikke nødvendigvis dumt. For Norge er mer enn det sentrale Østlandet. Jo mer banepenger rundt Oslo, jo mindre veipenger til resten av landet. Dovrebanen er sprengt på godstransport. Et bedre klimaprosjekt finnes knapt.

Her kommer den nye gullruten inn; den ferjefrie veien på Vestlandet, med flere bruer som er lengre enn verdens største. Den politiske kunsten er å legge inn midler til planlegging. Drømmen er å gjøre det umulige mulig. Teknologi fra oljebransjen kan kanskje få det til. Men det er langt frem. Det mest nærliggende prosjektet er verdens dypeste og lengste undersjøiske tunnel under Boknafjorden nord for Stavanger. Prislappen er på over ti milliarder kroner.

Og hvem betaler? Jo, bilistene skal betale ni av ti kroner. Regjeringen vil bidra med en milliard. E39 kan kanskje bli ferjefri. Bilistene slipper ferjekøene, de mister kanskje svelene, men må betale ferjebilletten og vel så det i årevis fremover. Ny jernbane på Østlandet er anslått til 50 milliarder kroner. Prisen på ferjefri E39 er angitt til 150 milliarder kroner. Det blir ikke billig for noen av oss.

Regjeringen har omtrent doblet bevilgningene til samferdsel, men har fått forholdsvis lite vei og bane for pengene. Men det bygges mer enn noen gang før. Fremtiden blir verre. Utbyggingen må skje raskere og mer sammenhengende. Prisen på de nye storprosjektene er like ekstrem som de teknologiske utfordringene på Vestlandet. Med 4000 milliarder på bok kan landet bruke mer på infrastruktur, låne mer og garantere for enda større summer. Men det blir nok ikke slik.

Politikere som later til å spandere, setter regningen på deg.