mIRC, MSN, AiM, sms, mms... Kjære foreldregenerasjon, velkommen til 2006.

...og kjølvannet av den digitale revolusjon dere gjennomførte!

Mitt moderlige opphav var i 1992 sjokkert over nivået på matteleksene poden måtte slite med på Kalvskinnet barneskole. Her var det algebra, svinvanskelige ligninger og geometri. Det var visstnok en utfordring å henge med i utviklingen.

Skolen er muligens den viktigste sosialiseringskilden vi har i samfunnet, det er her de unge og lovende møtes, utveksler ideer og gjennomgår viktige faser(mener å ha lest det der en plass).

KommunikasjonsutfordringerSport, spill, interesser for digitale duppeditter og måter å kommunisere på engasjerer – noe som er en utfordring for lærere og foreldre, ikke nødvendigvis et problem som man kan lese overalt på internett.

Før snøballen ruller videre kan man føye til at denne interessen kanskje kan ses på som et ris bak speilet da utviklingen av denne digitale ”virkeligheten” stammer fra nettopp dere, de voksne, ansvarlige menneskene vi skylder vår plass på denne jord.

Likevel, for at to generasjoner skal enes er det tilsynelatende en forutsetning at det oppstår konflikt, opprivende eller konstruktiv av natur – dette er valg man bevisst eller ubevisst tar i sin omgang med hverandre i det daglige.

Forskjellen mellom disse valgene kan illustreres ved at det ene er lett å si, men vanskelig å gjennomføre, og det andre er alt for lett å snuble inn i og slitsomt å komme seg ut av.

Medaljens forside denne gang?I det moderne klasserom med maskinisering av diverse hjelpemidler så er det klart det oppstår fristelser, forkortelsesregnet i innledningen er bare noen av disse.

Det er også flust med skyggesider og medaljens bakside er vel behørig diskutert nå er den ikke? Nettvett MÅ læres de unge og kan komme som en konsekvens av sunt folkevett forankret i en trygg oppdragelse de aller fleste nyter godt av...

Medaljens forside, hvor språkmessig utvikling hos våre håpefulle kommer i sentrum og søkelyset rettes mot det positive utbyttet man kan ha av kommunikativ utveksling over digitale hjelpemidler kan synes tapt på en medieskapt skyggeside hvor det er utrygt og avhengighetsskapende å ferdes, selv på høylys dag.

Imidlertid krever det innsats å følge med i tiden, spesielt i dagslaget hvor alt går så fryktelig fort.

De unge vil alltid komme med ting som skiller de fra de gamle og det er vel ikke lengre siden enn at Elvis hoftevrikking var både usømmelig og farlig – uten sammenligning forøvrig.

Foren gammelt med nytt!Utfordre elevene til å ta i bruk dette nye interessefeltet og knytt det til mer konvensjonelle pensummål, hva med en Ivar Aasen-inspirert msn dag? Chatt om hva som helst så lenge det er på nynorsk? Forklar poenget med elektronisk sport på engelsk eller skriv blinkprofilen på tysk?

Mulighetene er der til å involvere, blande gammelt med nytt for å trekke det beste frem fra begge verdener. Alt dette mens generasjonene går hånd i hånd inn i en rosenrød solnedgang for det er jo et fint bilde eller hva?

Teknokollisjon?Kvalmende positiv og muliggens snever framstilling av krysningspunktet for ”teknologikollisjonen”, poenget er da heller ikke å være fasit, men snarere å peke på noen av mulighetene til å nyte godt av hverandres erfaringer...

Foto: Arve Bremseth