31 år etter at hun var Edderkoppkvinnen personlig leverer Sonia Braga et sprakende filmcomeback som sta, sexy 65-åring som nekter å gi etter for griske eiendomsutviklere i Brasil.

Alt flere dager før søndagens prisutdeling er det bred enighet om at programmet på den 69. utgaven av filmfestivalen i Cannes er et av de beste i historien. Få filmer og skuespillere har høstet kraftigere applaus enn brasilianske «Aquarius» med 65-årige Sonia Braga. Hun spraker av glød i en hovedrolle det blir vanskelig å komme utenom når prisene skal deles ut.

Den brasilianske divaen er utenfor hjemlandet mest kjent for tittelrollen i Oscar-vinneren «Edderkoppkvinnens kyss» fra 1985, hvor hun suggererte William Hurt til Oscar for beste mannlige hovedrolle. Selv fikk hun Golden Globe-nominasjon. I de drøyt 30 åra som har gått har hun spilt mest i tv-serier, særlig i USA, deriblant «Sex og singelliv».

Det er likevel rollen som Clara i Kleber Mendonça Filhos «Aquarius» som er hennes livs filmrolle. Filhos er kanskje den mest løfterike brasilianske filmskaperen i dag. Han vakte internasjonal oppsikt med debutfilmen «Neighbouring Sounds» i 2012 rundt vakthold i et boligområde for velstående i Brasil. Hans andre film er bredere, mer tradisjonell og enda bedre, løftet av fantastiske Braga i sentrum.

Hun spiller en enke og pensjonert musikk-kritiker (med en omfangsrik LP-samling) som er eneste beboer som ikke har latt seg kjøpe ut av en eiendomsutvikler. Han ønsker å bygge luksusblokk der hennes toetasjes leilighetskompleks ligger, ved stranda i byen Recife. Sammen med sin hushjelp holder Clara stand, med vin, musikk, litt sex og daglige bad på stranda utenfor, med tilbakeblikk på yngre og villere dager.

Det er ikke ofte kvinner i 60-åra skildres med en kraft og sensualitet som i «Aquarius». Hennes voksne barn prøver å overtale henne til å selge, men med støtte fra barnebarn og venninner står Clara på sitt, i stadig mer skitten stid med eiendomsutviklerne. Som Filhos forrige film er denne et ladet blikk på forskjellssamfunn. Filmen ble spilt inn før de siste politiske stridighetene i Brasil.

Under gallapremieren i Cannes gjennomførte filmteamet en demonstrasjon på rød løper og i festivalpalasset, med bannere og plakater hvor det sto at Brasil ikke er et demokrati og at landet har vært utsatt for et kupp. Det festkledde festivalpublikummet ga dem rungende støtte. Den kaotiske politiske situasjonen i Brasil, hvor landets kvinnelige president Dilma Rousseff er «suspendert», ble også tema for pressekonferansen for filmen.

Sonja Braga startet pressekonferansen med å kysse regissør Filho på pannen. Hun slo tilbake mot kritikken som har kommet fra enkelte i hjemlandet mot at hun som stjerne, bosatt i USA engasjerer seg for venstresiden i Brasil. – Manuset satte ord på mine følelser, ønsket om å kjempe mot, som jeg får hver gang jeg er i Brasil. Problemet i Brasil er ikke de fattige, men de rike, som grafser til seg og gjør byene stygge. Utviklerne skyver bort befolkningen, hele nabolag, så de som bor der må flytte og starte på bunnen igjen, sa hun.

- Jeg har ikke kommet lett til det. Jeg begynte på skolen da jeg var 13. Mor var en syerske som forsørget syv barn. Vi kommer fra ulike steder, men alle trenger demokrati, sier hun. Regissør Filho er fornøyd med at den stille aksjonen på rød løper har funnet veien til medier over hele verden. – Det er mange kamera i Cannes, sier han. En film som «Aquarius» med en skuespillerprestasjon som Bragas vil gi mer oppmerksomhet til filmen, Bragas, kvinneroller på film og situasjonen i Brasil. Som en av de første filmene i Cannes i år er «Aquarius» alt kjøpt inn for norsk kinovisning.

Stolt og sta: Braga som kvinnen som nekter å la seg presse ut av sitt strandhus for å gi plass til luksuskompleks.
Ikonisk rolle: Sonia Braga som Edderkoppkvinnen i «Edderkoppkvinnens kyss» fra 1985.