Grønn skattekommisjon presenterte onsdag en rekke gode forslag som kan bidra til å vri skatte- og avgiftspolitikken i mer miljøvennlig retning, med en viss klimaeffekt. Samlet handler det om en skatteøkning på mellom 25 og 30 milliarder kroner, der den allerede hardt beskattede bilparken blir pålagt omtrent halvparten.

Ny bilbeskatning er høyst påkrevet, men er en tilnærmet politisk umulighet uten omtrent tilsvarende reduksjoner i dagens avgiftssystem. Det foreslår ikke kommisjonen, som i stedet fremmer forslag om at selskapsskatten og skatt på inntekt skal kuttes like mye som de nye, grønne skattene utgjør.

Ingen skattereform av denne størrelsen har lykkes uten positive virkemidler. Forslagene som nå er fremmet nuller ikke ut skatteøkninger med kutt i samme sektor. For å få folkelig forståelse for et skifte fra røde til grønne skatter må det være en fornuftig sammenheng. Tidligere skattereformer er i tillegg som regel blitt sukret med skattelettelser.

Hver for seg er mange av de mer enn 70 konkrete forslagene til grønnere skatter gode. Miljøeffekten synes åpenbar, selv om klimaeffekten kunne vært tydeligere. Mye tyder på at forsalgene fra grønn skattekommisjon på ingen måte kan innfri klimamålene som er satt. Men samlet er det i hvert fall en god start. Det kan gi reduserte utslipp i motsetning til trenden de siste årene.

Bare en ting er helt sikker: Den grønne skattepakken som nå er presentert blir aldri vedtatt. Finansminister Siv Jensen, som utnevnte kommisjonen med NTNU-professor Lars-Erik Borge i spissen, har ikke fått mye Frp-politikk å glede seg over. Frp-lederen varslet umiddelbart onsdag at her var det mye som hun aldri vil fremme for Stortinget. Frp sier nei til å avvikle taxfree-ordningen, nei til avgifter på rødt kjøtt, og nei til å ta inn mellom 12 og 17 milliarder mer i bilavgifter.

Miljøbevegelsen, Venstre og SV har sans for mange av forslagene, men synes kommisjonen burde gått mer drastisk til verks.

I lys av klimamålene er det åpenbart, men store endringer krever mye mer tid enn det som nå blir angitt for denne prosessen. SVs partisekretær, Kari Elisabeth Kaski, har et godt poeng når hun sier det

er for mye pisk og for lite gulrot i forslagene kommisjonen har levert.

Gulroten er skattekutt for næringslivet og lønnstakere. Pisken rammer for eksempel alle med bolig og bil, også elbil, bønder og alle flyreisende. Utredningen provoserer til miljødebatt, og det er meget positivt.