Veiene i Trondheim forfaller på grunn av dårlig vedlikehold. Det mangler både penger og gode planer.

Hvert år mangler det over 70 millioner kroner for å holde vedlikehold og investeringer på et akseptabelt nivå. Det viser en rapport fra Rambøll gjort på oppdrag fra Trondheim kommune. Det er positivt at det er utarbeidet en slik samlet vurdering av veistandarden. Vi håper politikerne klarer å bruke den fornuftig. Ikke minst inn i budsjettdebatten.

Rapporten viser at Trondheim kommer dårlig ut, sammenlignet med andre kommuner. Den tildels dårlige standarden er noe alle som ferdes i bygatene er kjent med. Hullete veier og provisorisk lappet asfalt koster og irriterer. Kommunens politikere er dessuten godt kjent med tingenes tilstand. I rådmannens første budsjettforslag beskrives forfallet på det kommunale veinettet som «tydelig». Derfor er det lagt opp til en opptrappingsplan som, når den er gjennomført, vil øke vedlikeholdsbudsjettet med 18 millioner kroner.

Rapporten fra Rambøll konkluderer med at det trengs nesten tre ganger så mye. Dersom politikerne følger rådmannens anbefaling, vil man med andre ord fortsette å øke etterslepet. Ifølge rådmannen var etterslepet i 2009 beregnet til 178 millioner kroner. Og det var for å komme opp på en minimumsstandard.

For byens veibrukere, enten de er syklister, fotgjengere eller bilister, er det et paradoks å se de store investeringene som blir gjort i nye anlegg, samtidig som eksisterende nett forfaller. For politikerne er det en utfordring at finansieringen av nyanlegg er sikret, blant annet gjennom milliarder i bompenger som bilistene bidrar med, men at man ikke klarer å finne de millionene som trengs for å stanse forfallet på eksisterende veier. Men det er politikernes ansvar å se helheten.

Til en viss grad handler det om å se mer helhetlig på pengebruken, dessuten å løfte veidebatten opp. Det er dårlig økonomi å bli tvunget til nødløsninger som teknisk ikke holder mål fordi man mangler penger. Men dette er forhold som ikke kan løses av Trondheim Bydrift eller på driftsnivået. De nødvendige prioriteringene må gjøres på et høyere nivå, av politikerne gjennom overordnet budsjettering.

Første mulighet til å gjøre det er nå. Gjennom budsjettet for neste år.