Barack Obamas oppskrift for å få fart på økonomien og skape flere arbeidsplasser har størst tillit.

Foreløpige tall tyder på at Obama har banket utfordreren Mitt Romney på Romneys hjemmebane. Å få økonomien på rett kjøl, fjerne reguleringer og skatter som hindrer jobbskapning har vært Romneys sterkeste kort. Økonomien er også velgernes viktigste sak, ifølge valgdagsmålinger.

Men velgerne peker altså på Obamas oppskrift for å komme ut av krisen. Det innebærer investeringer og innovasjon fremfor nye skattekutt.

Og Obama gjenvelges til tross for høy arbeidsledighet, økonomi i krise og dystre utsikter.

Både Obama og Romney har satset hardt på å vinne middelklassevelgerne. Valgdagsundersøkelser viser at Obama har truffet dem best. Et lite flertall av de spurte mener Romneys økonomiske politikk er til størst fordel for de rike.

I den tøffe kampen om å vinne nøkkelstaten Ohio har bilindustriens fremtid vært et viktig tema. Romneys påstand om at Jeep flagger ut arbeidsplasser til Kina har ikke virket. Hans resonnement om omstrukturering, les nedleggelse, av bilindustrien har heller ikke vært heldig, og er utnyttet maksimalt av Obama-kampanjen. Romneys tunge kampanje om å få fart på næringslivet har ikke virket, men kan snarere ha bidratt til at Obama har vunnet tilbake tapte hvite velgere i industriområdene.

Som ventet er det Obama som har best tak på de kvinnelige velgerne. Og det ser ut til å være bedre nå enn for fire år siden. Romneys lavere tillit kan skyldes både at han selv har et for svakt budskap og partifelle og senatorkandidat Richard Mourdoc som kalte graviditet etter voldtekt for Guds vilje. Tendenser til fundamentalisme blant republikanerne har tydeligvis skremt kvinnelige velgere bort fra Romney.