Siden det ikke ble noe av Stoltenbergs månelanding er det kanskje mulig for statsministeren å få toget på skinnene og slik skape miljøentusiasme?

Jeg har aldri hatt sans for filmene med Arnold Schwarzenegger i hovedrollen. Egentlig har jeg ikke brydd meg særlig om skuespilleren som siden ble guvernør i California.

Nå derimot: For nå vil han redde Moder Jord.

Med nysydd panne etter tøffe tak på filmsettet, inntok han miljøscenen i Norge med brask og bram for litt siden. Han fortalte om klimatiltakene han fikk vedtatt som guvernør i California under miljøstiftelsen Zeros klimakonferanse i Oslo, samtidig som han rettet en dirrende pekefinger mot oss alle med klar beskjed om å gå til aksjon.

Mange lot seg begeistre da actionhelten fra filmlerret entret talerstolen på Gardermoen. Miljøvernminister Erik Solheim beskrev Schwarzenegger slik:

– Han er i miljøbevegelsens A-klasse. Han er en miljøpioner. California er en stor stat. Det er den niende største økonomien i verden, så det er imponerende det han har fått til. Han har fått til mer enn det USA har fått til på landsbasis, og det er overraskende siden han er republikaner.

På en nettdebatt etter Schwarzeneggers besøk, ble dette skrevet: Vi trenger en Terminator til å knerte all bullshitpratet fra politikere som snegler seg fram til en resolusjon som kanskje kan redde klimaet. Det trengs handling nå og ikke om 100 år.

Petter Stordalen twitret om Schwarzeneggers tale: –Thank you Arnie, for the best speech ever held in my house, @Schwarzenegger – The Climanator!!

Så til Arnolds beskjed til miljøbevegelsen: Miljøaktivister verden over har gjort en dårlig jobb i å spre entusiasme for grønne løsninger.

Nettopp. Og det her statsministeren har muligheten til å reise seg etter Mongstad-fadesen: Jernbaneverket har snart utredet seg ferdig om hvorvidt bygges høyhastighetstog mellom de store byene i Sør-Norge.

Funnene er av et slikt kaliber at man kan velge bort fly til fordel for tog. Det ene forurenser solid. Sistnevnte lite.

Utredningen har skapt begeistring hos Knut Arild Hareide, KrF-lederen, som også leder Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. Han sa at trasérapportene viser at hurtigtog kan bli den største distrikts- og regionalpolitiske satsingen for Norge i moderne tid.

Han burde ha lagt til: Den viktigste miljøsaken.

Jeg er neppe alene om å ha gått grundig lei av endeløse utredninger om is som smelter og ozonhull i fri vekst og luft forurenset og tykk som asfalt. Jeg gidder ikke lese mer om dette siden jeg allerede vasker og bretter sammen melkekartongene, legger plasten for seg og går med tanker om hybridbil.

Jeg er lei dommedagsprofetiene og forstår nå at jeg har gått og ventet på action. Ventet på noen som kan vekke entusiasmen i meg i forhold til å tenke på hva jeg virkelig kan bidra med i redningsaksjonen for jordkloden.

Så dukker altså av alle Jernbaneverket opp med sin utredning av høyhastighetsnett mellom storbyene våre. Strålende!

Jeg dropper smilende flyet til Oslo og lener meg heller tilbake i togsetet, jobber litt på pc-en, leser avisa og litt i ei bok, kikker på den flotte naturen som ennå ikke er lagt i ruiner, før jeg etter drøye to timer entrer hovedstaden fortsatt smilende – fordi jeg ikke har bidratt til nok en flytur på kurs mot undergangen for kloden vår.

Jeg ble veldig entusiastisk da jeg leste utredningen. Ja, rent ut hoppende glad og grep meg i å snakke om dette fantastiske til alle jeg møtte på min vei. To timer på toget til Oslo, og null flybensinforurensing.

Og skulle jeg finne på å dra videre, for eksempel til Sarpsborg, tar den turen 25 minutter om bord på toget med toppfart på 330 km/t. Og derfra og til Stockholm varer reisen bare en drøy time mer. Videre ut i verden finnes det masse hurtige tog å kjøpe sete på. Hurra!

Og enda bedre; alle partiene på Stortinget, med unntak av Frp, ønsker lyntog her til lands så lenge det er samfunnsøkonomisk riktig.

Det er jo det. En trenger ikke være samfunnsøkonom for å forstå at det er samfunnsøkonomisk riktig også i global sammenheng.

Hadde Stoltenberg vært en mann med sans for action, hadde han klasket oljemilliardene som må til i bordet og ropt at dette skal vi få til. Hvem hadde husket buklandingen på Mongstad i måneskinn da? Slik ville han holdt liv i entusiasmen min og gjort meg til en kriger for miljøet.

Schwarzenegger igjen: Han mener miljøbevegelsen mislykkes i sine forsetter om å skremme deg og meg til handling for å berge klimaet. Han ønsker at politikerne og alle miljøbevisste skal formulere djerve visjoner og samtidig tenke over hvordan budskapet skal selges.

At tog forurenser mindre enn fly er til å fatte for oss som allerede vasker melkekartonger for å bidra til kampen mot undergang. Kom igjen, Stoltenberg, dette budskapet er allerede solgt, kjøpt og betalt. It's time for action!

Ps: Jeg har kjørt høyhastighetstog i Japan. Det gikk så fort at jeg fikk panikk da jeg oppdaget at ingen rundt meg snakket engelsk og kunne fortelle navnet på stasjonene vi fløy forbi. Så oppdaget jeg en tv-skjerm med engelsk tekst som annonserte Hiroshima og rakk å trykke inn stoppknappen i tide til å komme meg av i byen som ble lagt i grus av verdens miljøtrussel nummer en, atomdjevelen, for mer enn 60 år siden.

stein.slettebak.wangen@adresseavisen.no