Vi må få vite hvorfor varslet om trebrua som kollapset ikke ble fulgt opp av Vegdirektoratet.

Aftenposten har avslørt at Vegvesenet varslet Vegdirektoratet om store svakheter ved Tretten bru seks år før den kollapset i fjor. Havarikommisjonen rapporerte i desember at bruas bæreevne var for dårlig. Anbefalingene om å styrke Tretten bru ble aldri gjennomført. Vegdirektoratet ønsker ikke å kommentere avisas avsløring. Det trengs en forklaring på hvordan den livsfarlige systemsvikten kunne skje.

Til alt hell gikk det ikke menneskeliv tapt da én lastebil og én personbil befant seg på Tretten bru da den kollapset 15. august 2022. Brua var ei såkalt fagverksbru i tre. Fagverksbru er ei bru hvor brubanen bæres av et rammeverk med skråstaver. Gimse bru i Melhus fra 1929 er for eksempel ei fagverksbru i stål. Etter fjorårets dramatiske brukollaps av Tretten bru (2012), besluttet Statens vegvesen å stenge 14 fagverksbruer i tre i påvente av årsaken til brukollapsen. Disse bruene ligger i Viken, Innlandet og Nordland. Flere av dem er åpnet igjen for redusert trafikk.

Når Statens havarikommisjons endelige rapport foreligger, bør vi også få vite hvorfor bekymringsmeldingen om brua ikke ble fulgt opp. Varselet kom etter at en ekspertgruppe undersøkte trebruer etter kollapsen av Perkolo bru over Sjoa i 2016.

Nestleder for transport og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Frank Sve (Frp), sier til Aftenposten at brukollapsen er en lærepenge. «Alt kan ikke bare dreie seg om miljø og klima og at alt skal være så fancy», sier han. Brukollapsen bør definitivt være til å lære av, men det er sikkerhet, varslingsrutiner og bæreevne som er kjernen i denne saken. Ikke miljø, klima og «fancy».

Det finnes vakre bruer både i stål, betong og tre. Estetiske hensyn må selvfølgelig ikke gå ut over sikkerheten ved bygging av bruer, men det er ingen grunn til å bygge styggere bruer av den grunn. Tretten-kollapsen reiser alvorlige spørsmål om bæreevnen til bruer i tre. For ti år siden sa daværende landbruksminister Trygve Slagsvold Vedum(Sp) at han så for seg ei ny Mjøsbru i tre, som «Innlandets svar på Golden Gate». Det har vi av opplagte grunner hørt langt mindre om det siste året.