Kjære Adressa-leser

Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN

Hver dag er papirutgaven av Adresseavisen en viktig del av morgenrutinen til 200 000 trøndere. Den daglige avis er både en vane og et ønske om å bli oppdatert, overrasket og utfordret. Vanen ligger i å kjenne avisens rytme, hvor man finner det stoffet man vil lese og raskt kan orientere seg fra stoffområde til stoffområde.

Derfor er vi i Adresseavisen litt spente i dag. Vår nye utgave av avisen er komponert annerledes enn før. I starten av uka kommer avisen i en samlet seksjon. Torsdager, fredager og lørdager er den delt i flere deler, og noen av seksjonene er helt nye. Torsdager supplerer vi nyhetsavisen med en egen seksjon om Trondheim, byliv og nyttige oppslag om alt du kan bruke helgen til. Lørdag lanserer vi en helt ny seksjon vi kaller økonomi. Den inneholder også stoff om jobbene våre og det som kan gjøre oss som forbrukere mer oppdatert og inspirert.

Når vi endrer noe på strukturen i papiravisen, er det fordi vi har lyttet til våre lesere, både gjennom omfattende leserundersøkelser og lange samtaler med utvalgte abonnenter.

Vi vet at avislesing er under tidspress på travle hverdager, blant annet fordi stadig flere oppdaterer seg på nett og mobil i tillegg. I helgene leser vi mer, gjerne fordypende artikler. Samtidig vet vi at svært mange synes det lokale stoffet er viktigst og noe som bare vi i Adresseavisen kan gi. Vi får også klar beskjed om at stoff om økonomi og forbrukertema er noe man ønsker at vi prioriterer høyere.

Dette er altså hovedbegrunnelsen for endringene vi gjør: En smartere og mer kompakt hverdagsavis, og nytt og fyldigere innhold fra torsdag og inn mot helg.

De fleste av våre lesere ønsker Adresseavisen i én del. Samtidig vet vi at oppdeling i flere seksjoner oppleves som viktig når flere i en husstand skal dele avisen mellom seg før dagen starter. Derfor er løsningen vi har valgt også et kompromiss mellom ønsker som ikke lar seg forene.

Jeg er likevel overbevist om at det er innholdet som bestemmer om du som leser vurderer Adresseavisen som viktig og nødvendig. Derfor har vi lagt mest vekt på å bevare og videreutvikle det beste av vårt journalistiske samfunnsansvar. Vi er opptatt av Trondheim og Trøndelag. Vi vil skrive om det som er positivt, men også det som er vanskelig eller kritikkverdig. Den første utgaven i ny kledning håper vi er et godt eksempel på det. Vi forteller deg nyheter fra helgen. Oppslaget vårt er en av de mest opprivende sakene jeg har lest på lenge. Krevende, men grundig og viktig journalistikk om selvmord i våre fremste helseinstitusjoner angår oss alle.

Endringene i papiravisen er også en del av vår langsiktige utvikling. Samtidig som svært mange har papiravisen som sin viktigste mediekilde, vet vi at nesten alle også bruker våre nyhetstjenester på nett og mobil. Særlig de unge er mer fortrolige med de digitale mediene enn med foreldrenes papiravis. På nett og mobil kan vi også oppdatere oftere og formidle viktig innhold på nye måter. Derfor vil mer av vår kraft i tiden fremover bli brukt til å gjøre landets eldste mediehus til ett av de mest moderne. Tro likevel ikke at papiravisen blir mindre viktig. I august tar vi i bruk ett av verdens mest moderne avistrykkerier som for leserne vil gi mye bedre trykk, bildekvalitet og spennende muligheter til å presentere innhold på nye måter og i ny innpakning.

Så, kjære leser, gled deg til flere nyheter fra oss. Tidlig i sommer lanserer vi Adressa pluss. Det er våre viktigste nyheter og reportasjer presentert på nettet, men reservert for våre abonnenter. Denne tjenesten vil utvikles trinnvis og gjøre det mulig for deg å lese oss over alt, lagre, søke, dele og kommentere. Vi tror at denne nye tilgjengeligheten for alle er enda viktigere enn at avisen kan deles i flere seksjoner.

Enhver utvikling av våre produkter er også en anledning for oss til å lytte til våre lesere og fange opp reaksjoner og forslag som kan gjøre oss enda bedre. Derfor vil redaksjonsledelsen i dag stille i nettmøte for å lytte og svare. Du kan også nå oss på mange andre måter. Vi leser alt og svarer så mange vi kan.

Så ønsker vi deg en god dag med Adresseavisen i alle kanaler.

Har du tilbakemeldinger? Send en epost hit:

tilbakemelding@adresseavisen.no