CS 1.6 eller CS: Source? Hva er det egentlig det dreier seg om?

Counter-Strike er et online multiplayer PC-spill der flere mennesker spiller på lag. Counter-Strike deles som oftest opp i to lag, der det ene inntar rollen som terrorister ( holder gisler, planter bomberer etc.), mens det andre laget spiller som anti-terrorister ( derav navnet). Formålet med spillet er å uskadeliggjøre motparten før denne når sine mål ( armere bomber, drepe gislene, tidsfrist o.l.). Counter-Strike er et av verdens to desidert mest spilte og populære online-spill ( det andre heter World of Warcraft) og distribueres per i dag via spillutvikleren Valves egen onlinetjeneste Steam.

Hvordan det hele begynte

Det orginale Counter-Strike ble laget som en «mod» ( modifikasjon) til Valves prisbelønte skytespill Half-Life i 1999. Bak Counter-Strike sto de to dedikerte gamerne Minh Lee ( med kallenavnet «Gooseman») og Jess Cliffe ( «Cliffe»). Før Counter-Strike hadde de to skaffet seg mod-erfaring gjennom arbeidet med modeller og teksturer til Quake-mod´en Navy Seals og Action Quake 2.

Etter den enorme suksessen med Half-Life var verden overmoden for denne typen spill over nettet. Quakworld og Team Fortress vokste seg fram som de store online-alternativene og da Counter-Strike Beta 1.0 så dagens lys i juni -99 var det gjort. Counter-Strike vokste seg raskt til å bli verdens mest populære online-skyter og Counter-Strike ble offisielt innlemmet i Valves sortement året etter.

I November 2000 ble den første offisielle versjonen av Counter-Strike under Valve-logoen utgitt. Counter-Strike ble senere utgitt sammen med Half-Life og de to tilleggspakkene Opposing Force og Blue Shift under tittelen Half-Life: Platinium Pack.

CS:Source

På det tidspunktet da Valve begynte å skyve på lanseringdatoen til Half-Life 2 var Counter-Strike opp i versjon 1.6 og var etter mange profesjonelle gameres mening tilnærmet perfekt tilpasset på de fleste områder. Counter-Strike hadde da vokst seg så stor at spillet var det mest brukte til offisielle ( og uoffisielle) spill-turneringer. Da Half-Life 2 endelig dukket opp i november 2004 var Counter-Strike nok en gang med på kjøpet, men denne gangen i en ny versjon. Counter-Strike: Source var det samme spillet, men med ny grafikkmotor og integrert fysikk. Den harde kjernen av Counter-Strike spillere mottok CS: Source med skepsis, men som et kommersielt produkt var den videre suksessen sikret. Jonas Alsaker Vikan beskriver forskjellen mellom de to versjonene slik:

«Counter-Strike 1.6 har funksjonell grafikk og innstillinger som over tid har blitt tilpasset konkurransegaming, spillets historie er 5-6 år lang og det har vært i konstant utvikling hvor tilbakemeldinger fra gamerne og e-utøverne har blitt implementert. Counter-Strike: Source er "the new kid on the block" som ble lagt på tvers av gamingmiljøets ønsker, det er løselig basert på samme tema som 1.6, med langt mer avansert grafikk og få (om noen) fornuftige innstillinger eller rammer med tanke på bruk i konkurranser. Spillet er uferdig og derfor foretrekker proffene 1.6.»

Counter-Strike - alene

Nå hører det med til historien at det faktisk finnes enda en versjon av Counter-Strike. I mars 2004 ble spillet Counter-Strike: Condition Zero lansert til redusert pris verden over. Tanken bak CS:CZ var å lage en enspiller-versjon av verdens mest populære online-spill. Og etter mye om og men ( og ikke minst et lite dusin forskjellig utviklere) kom endelig CS:CZ. Spillet besto av en enspillerdel ( som nesten uten unntak ble slaktet av både spillpresse og publikum) og Counter-Strike 1.6 med mulighet til å spille både on -og offline. I sistnevntes tilfelle har spilleren er rekke "bots" ( roboter med kunstig intelligens) både som lagkamerater og motstandere. CS:CZ fikk moderat sukess siden den delen av spillet som faktisk var bra ( Counter-Strike 1.6) allerede var tilgjengelig gratis via nettet.