Hovedgaten for gjennomkjøring på Lade er Haakon VII’s gate. Det er en villet utvikling fra kommunens planmyndighet gjennom mange år. Det er den samme myndighet som systematisk har tillatt gateutforming, reguleringsstruktur, industriutvikling og boligbygging i et omfang som i dag etterlater en gate med en åpenbart dysfunksjonell trafikklysregulering fra Lade Gaard til Lade Arena. En ikke-fungerende gatebelysning som har fått noen forunderlige midlertidige tiltak i samme gatelengde. En metrobusstrasé med forsinkende stort innslag av personbiler og tung anleggstrafikk. Tilstøtende boligområder med en befolkning som over få år skal vokse med flere tusen innbyggere, samt næringsarealer som opplever en betydelig aktivitetsvekst.

Arnfinn Brechan

I tillegg har vi under vår/sommer/høst en idrettsaktivitet som er krevende nok med økt trafikk – men som også skaper en betydelig økning i antall fotgjengere, og det volumet av ureglementert gatekryssing som derav følger. I seg selv er ingen av disse grepene direkte uønsket, kanskje delvis heller villet. Men konsekvensen for gateløpet er katastrofal. Svært tett trafikk 10 av døgnets 24 timer, pluss fire timer med lang kø. Fredag, lørdag og dager før helligdager – komplett kaos. Køene strekker seg fra rundkjøringen på Strindheim og ved IKEA, samt krysset ved Lade Gaard. Køene ved påkjøringene til gaten er svært lange. Metrobussen står mer enn den kjører. Passasjerer kan oppleve opp til 20 minutter forsinkelse fra Sirkus shopping til Lade Idrettsanlegg. Da er det heller ikke så gunstig å nyttiggjøre seg kollektive løsninger.

Utviklingen av Lade har i mange år skjedd etter tilfeldig dispensasjon fra et planverk fra 2005, som nå fremstår både gammelt og irrelevant. Konsekvensene er til tider ikke til å leve med for befolkningen. Eksempelvis skal områdene rundt rundkjøringen ved Hangaren/Menu-tomta bebygges med flere hundre nye bo-enheter, uten at den katastrofale trafikksituasjonen i rundkjøringen synes å bekymre noen.

Man kan lure på hvilken unnskyldning planmyndigheten vil bruke når trafikken blir stående. Fravær av kunnskap kan det ikke være, for den kunnskapen har vi alle hatt det siste tiåret.

Byens borgere har ikke alltid hatt grunnleggende tiltro til Planmyndighetenes evner som problemløser. Men i forhold til den beskrevne villede utviklingen vi har sett rundt Haakon VIIs gate, må det være legitimt å spørre hva planmyndigheten nå tenker. Kan alle lyskryssene skiftes ut med et par rundkjøringer – kombinert med forbud mot venstresving? Fysiske hindre og forbud mot fotgjengerkryssing? Undergang ved bussholdeplassen Lade Idrettsanlegg og Lade Arena/Hangaren? Forbud mot utkjøring til Bromstadvegen ved Hangaren? Siden problemene er villet – og ikke av ny dato – er det helt greit at vi får svar nå.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Vil du vite mer om hvordan du skriver for Midtnorsk debatt? Les mer her!