Alle barn på alle barneskoler i hele verden er på forskjellige nivåer i de forskjellige fagene. Alle norske elever tar en stor prøve kalt nasjonale prøver. Den viser hva skolen må jobbe mer med og det blir offentliggjort hvor god score hver skole får. Det blir en slags konkurranse mellom hver skole om å få best resultat.

Noen barn syns at disse prøvene er helt greie å gjøre, men andre tar dette som et ille tema. Det finnes enkelte elever som for eksempel har vansker med å lære like fort som andre medelever. Siden alle de nasjonale prøvene er like, kan dette bli vanskelig for noen. Disse barna tar dette veldig seriøst og kan føle seg dårligere enn de andre i klassen. De kan også føle mye press.

Selv om det er bra for både skolen og for elevene å vite hvor man står faglig, er det fortsatt noen som kan mislykkes på grunn av alt presset. Barna kan også bli redde for å gjøre det dårlig og ødelegge for skolens status. Hvis disse prøvene er like for hver elev, er det da tilpasset læring? Det kunne vært en løsning på dette ved at alle elvene deles inn i forskjellige grupper etter nivået deres og deretter tilpasset prøven. På den måten kan det bli bedre for elevene og skolen kan få et mye bedre resultat. Selv om dette kan ta mer tid og mer jobb enn å lage alle prøvene like, kan det komme til nytte for alle!

Er det da vits å ta disse prøvene når det kun blir en konkurranse og stort press? Selv om prøvene kun er ment til å hjelpe, kan prøvene bli brukt feil av enkelte lærere og oppfattet feil av enkelte elever. Jeg tror at hvis prøvene blir brukt riktig og de blir tilpasset for elevene kan det bli et mye bedre resultat og alle vil kunne føle seg trygge rundt temaet nasjonale prøver!

Rikke Hepsøe (13)

Vil du skrive til Snakk ut? Send mail til snakkut@adresseavisen.no eller SMS med kodeord snakkut til 07200.