Et av de viktigste byutviklingstiltakene for Trondheim skjer utenfor byens grenser. På dobbeltsporet jernbane.

På sporet: Slik kan togtraseen bli fra Hommelvik stasjon, til en tunnel under Grønberg. Moderne jernbane gjennom Trøndelag kan lette presset mot Trondheim. Foto: Jernbaneverket/Norconsult, Adresseavisen

Jernbaneverket er i gang med å utrede bygging av dobbeltsporet, elektrifisert jernbane gjennom Malvik. Det blir en dragkamp mellom ulike interesser om hvor og hvordan togstrekningen skal bygges. Slik vil det alltid være. Alle ønsker fordelene ved et viktig samfunnsprosjekt, men helst ikke ulempene.

Vi håper resultatet kan bli en moderne jernbane fra Støren, via Trondheim, til Steinkjer, med en banestrekning og vognmateriell som gjør det mulig å reise raskt, komfortabelt, ofte og klimavennlig. I Norge er det dessverre liten interesse for å ruste opp jernbanens langdistansestrekninger. Byggingen på Østlandet antyder at det er større vilje til å prioritere regiontog.

I Trøndelags tyngdepunkt er det viktig å være klar over at moderne regiontog ikke bare er en fordel for distriktene. En ny tid for jernbane er et minst like viktig tiltak for Trondheim. Tog som går ofte og raskt vil gjøre det enklere å bo på Steinkjer og jobbe i Trondheim, eller omvendt.

Når flere bor ved stoppestedene for toget, vil det dempe presset på byen. Det vil gi fordeler både i og utenfor Trondheim, og ikke minst for dem som velger en pendlertilværelse. For mange vil det være attraktivt å kunne bo utenfor trengselen i byen. I dag er det få gode løsninger for pendling.

Urbanisering er en global megatrend. Trondheim er altså ikke alene om å oppleve kamp om plassen, mer boligbygging, mer samferdsel og kraftig økning i utgifter til velferdstjenester. Uten storstilt satsing på dobbeltspor og jernbanetunneler på Østlandet, ville presset mot Oslo vært enda større enn det allerede er. Det bør være en selvfølge at staten støtter samfunnsutviklingen i Trøndelag på samme måte.

Når Trønderbanen bygges ut, vil det føre til at flere vil bo sør og nord for Trondheim. Kanskje vil det til og med bli populært å bo på Steinkjer, Skogn og Støren.