Gjennom tusen år har Midtbyen vært sentrum i den gamle stad . Derfor har gode krefter nå samlet seg for å etablere Midtbyen Management.

Sikres: Midtbyens posisjon som sentrum i en spennende og pulserende by må sikres, skriver de tre kronikkforfatterne. Foto: Ivar Mølsknes

Midtbyen har alltid vært sentrum i den gamle stad, og i regionen. Her har menneskene møttes – ved disk eller ved kafebord eller ved de mange ulike kulturarrangement. Fra gammelt av bodde de fleste menneskene her. Eller i gangavstand. Slik er det ikke lenger.

Trondheim er i kraftig vekst. Til tross for byfortetting er det ikke til å unngå at nye arbeidsplasser og kjøpesentra etableres i randsonen av byen.

Sentrum i Trondheim er likevel avgjørende for byens sjel. Det er identitetsskaper for innbyggerne og for tilreisende – særlig for turister og for studenter. Sentrum skal fortsatt fungere som sosial møteplass og kulturelt opplevelsessenter. Sentrum byr på det største spekteret av offentlige tjenester, og varehandelen er fortsatt like viktig; god sentrumshandel er nødvendig for at både beboere og tilreisende skal oppleve byen som levende.

Midtbyens posisjon som sentrum i en spennende og pulserende by må sikres. Det krever mer samarbeid og nytenking. Alle gode krefter må samle seg og jobbe mer aktivt og bedre koordinert enn tidligere. Trondheim kommune vil derfor engasjere seg i et tett samarbeid med private gårdeiere og næringsdrivende.

City Management AS er et selskap som eies av Trondheim Gårdeierforening og Trondheim kommune. Målet er å utvikle attraktivitet og aktivitet i Midtbyen, legge til rette for ulike arrangement og sørge for god kommunikasjon mellom arrangører og offentlige etater. Fra selskapets etablering i 2004 til i dag er antallet arrangement i Midtbyen økt fra 150 pr år til nesten 1100. En gledelig utvikling.

Samarbeidsgruppen Midtby’n er en forening med 221 medlemsbedrifter hvorav 210 er butikker av Midtbyens totalt 340. Hovedmålet for denne grupperingen er å styrke Midtbyen som et levende og aktivt handelssentrum. Organisasjonen driver ulike markedstiltak, administrerer gavekortet Midtbykortet, driver julegatetenning, mørketidsbelysning og mye mer.

Trondheim kommune har mange ansvarsområder knyttet til Midtbyen: som eier og drifter av felles utearealer og annen infrastruktur, som eier og driver av kulturinstitusjoner, og som myndighetsutøver ved utleie av gategrunn, parkering, regulering og byggesaksbehandling.

Vi er tre ulike organisasjoner med forskjellige roller, og vi har mye til felles. Vi ønsker å legge til rette for vekst og utvikling i det gamle bysentrum, og styrke Midtbyen i konkurransen med nye, bilbaserte kjøpesentra i randsonen av byen. Vi ønsker å gjøre det enklere for næringsdrivende og for de som skal gjennomføre arrangement. Vi ønsker også at kvaliteten på all infrastruktur i Midtbyen som renhold, skilting, brøyting, strøing og serveringstilbud, skal bedres.

Gjennom vårt samarbeidsprosjekt med Drammen i «Framtidens byer» har vi sett hvordan organisasjonen «Byen vår Drammen» har blitt et talerør og en felles organisasjon for både kommunen og private krefter. Fra å være en by som folk kjørte fortest mulig forbi er dagens Drammen en ren og attraktiv by, med en vakker elv som renner gjennom byen. En by som innbyr til folkeliv og aktivitet. I Trondheim har vi et mye bedre utgangspunkt, og i fellesskap vil vi gjøre vår Midtby enda mer tiltrekkende. Møteplassene mellom gammelt og nytt må dyrkes fram som Midtbyens særmerke og et aktivum for handel og kultur.

Det er på denne bakgrunnen vi nå ønsker å etablere et felles selskap: Midtbyen Management AS. Dette selskapet skal videreføre den visjonen som de tre eierne tidligere har arbeidet frem: et levende og attraktivt bysentrum. Selskapet skal tilrettelegge for næringsdrivende og løse viktige samfunnsoppgaver. Det skal være både et strategisk organ mellom eierne for å utvikle Midtbyen til beste for Trondheim, og en operativ organisasjon for å løse driftsoppgaver og gjennomføre prosjekter. Oppgaver som går ut over og kommer i tillegg til de basistjenester Trondheim kommune leverer i dag. Midtbyen Management skal arbeide innenfor det geografiske området Midtbyen, Brattøra, Bakklandet og Nedre Elvehavn med sine kjerneoppgaver, markedsføring, arrangement og drift.

Vi tror ikke at etableringen av et nytt, felles selskap i seg selv er nok for å sikre Midtbyen flere besøkende og økte markedsandeler. Men vi vet at et godt og koordinert samarbeid er avgjørende for å lykkes. Midtbyen har det fortrinn at handelen her finnes i kombinasjon med andre servicetilbud og attraksjoner. Det er dette vi vil forsterke. I fellesskap har vi store ressurser og alle muligheter for å lykkes med å sikre Trondheim det attraktive sentrum med et yrende folkeliv som denne stolte byen fortjener.