Musikk, dans og drama (MDD) er en linje som ofte blir nedprioritert, også i utstyrsstøtteordningen. Selv om regjeringen i forslaget til statsbudsjett nå har økt støtten litt, er ikke dette nok. Elever må selv betale for utstyr vi bruker i undervisningen. Det fører til store forskjeller og en skole som kun gir rom for – og satser på – kunstneriske talenter med ressurssterke foreldre.

Å gå musikk, dans og drama på videregående skole med 1118 kroner i stipend årlig gjør at det er nærmest umulig å få den kompetansen i fagene du har krav på. Denne satsen er lik stipendet alle elevene som går ordinær studiespesialiserende linje får. Det vil si at stipendet er ment å dekke PC, bøker og annet studieutstyr.

Synne Shetelig Løvvik og Astrid Jacobsen Rendal Leder i Sørsida AUF og Byåsen AUF reagerer på lavt stipend til musikk, dans og drama-linja. Foto: Privat

Dette tilbudet er en studieforberedende linje og MDD-elever har dermed likt behov for samme utstyr. Samtidig er det naturligvis behov for også MDD-utstyr for alle dem som går denne linjen. Noe utstyr er obligatorisk, annet er «bør-ha»-utstyr de fleste uansett ender opp med å kjøpe. For en elev på musikklinja vil man først måtte betale omlag 3000 kroner for det obligatoriske utstyret, og videre omlag 5000 på utstyr som ikke er et krav, men i stor grad nødvendig. Det står for eksempel ingen krav om at folk med gitar som hovedinstrument må ha egen gitar, selv om dette er åpenbart.

Med denne ordningen kan man trygt si at dagens videregående skole ikke oppfyller dette prinsippet om gratis skolegang. Det skal sies at skolen tilbyr noe utstyr på linjene, men disse er av så lav kvalitet at det svekker utviklingen.

Når man ser seg nødt til å ha utstyr til flere tusen kroner, blir det svært krevende økonomisk for mange. Dette skaper en stor forskjell mellom elevene, ikke bare sosialt, men også kompetansemessig. De elevene med mest penger, kjøper det beste utstyret uten problemer – mens de andre må ta til takke med det skolen eventuelt kan tilby – eller blakke seg for å få en optimal skolegang.

Vi må spørre oss selv – skal vi tillate at samfunnet går glipp av fremtidens store navn og forbilder bare fordi de unge talentene ikke fikk nok utstyrsstipend?

I tillegg til musikklinjene er det også et stort behov for utstyr i dans- og dramaklassene. Danselinjene får i dag 4603 kroner i 2. og 3. klasse, noe som er veldig bra. Samtidig gjør flesteparten av elevene mye innkjøp av utstyr allerede i 1. klasse, hvor man i likhet med drama og musikklinjene kun mottar 1118 kroner i stipend.

I MDD-fagene er en av kompetansemålene at man skal opptre, noe som ofte innebærer bruk av teatersminke og kostymer. Å dele sminke med andre elever kan være helseskadelig og vil være en kilde til smittespredning. Dette fører til at elever ofte kjøper inn sminke selv, noe som er svært dyrt.

Elevene på MDD-linjene er pålagt å øve utenfor skoletid. Elever som ikke har råd til eget utstyr kan i dag bruke skolens lokaler og skolens utstyr på kveldstid. For elevene som ikke har råd til eget utstyr hjemme og som bor langt unna skolen, vil for lite stipend gå utover undervisningen og læringspotensialet.

Vi vil ha en skole hvor alle har de samme mulighetene til å lykkes og nå sitt potensial, uavhengig av størrelsen på lommeboka. Derfor mener vi det er helt nødvendig å øke studiestipendet til elevene som går musikk, dans og drama og satse på morgendagens talenter.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe