At Nordea vil kjøpe deler av Danske Bank, gir grunn til å spørre: Hva betyr det for forbrukerne?

Det skapte usikkerhet blant både ansatte og kunder da det ble kjent at Danske Bank vil selge den delen av virksomheten som retter seg mot private kunder i Norge. Onsdag kom nyheten om at Nordea vil kjøpe virksomheten. Det gir grunn til å stille spørsmål ved bankkonkurransen.

Med oppkjøpet vil Nordea øke sin markedsandel i Norge fra 11 til 16 prosent. Cirka 285 000 kunder blir med på lasset. Bankmarkedet domineres allerede av noen få, tunge aktører. DNB kjøpte Sbanken ifjor. Hvis Nordea får kjøpe deler av Danske Bank, vil kundene få enda færre alternativer å velge mellom.

– Det er ingen tvil om at oppkjøpet må stoppes. Det skaper en ytterligere konsentrasjon av markedsmakt, sier forbruker- og kommunikasjonssjef Carsten Phil i interesseorganisasjonen Huseierne til E24. Han oppfordrer Konkurransetilsynet til å være grundige i sin gjennomgang av oppkjøpet. Det er en oppfordring vi stiller oss bak.

Vi merker oss også kommentarene fra Ellen Lorentzen Stene, som er hovedtillitsvalgt ved Danske Banks hovedkontor i Trondheim. Hun er fornøyd med at privatkundevirksomhet kan havne hos en seriøs aktør som satser på digitalisering. I skrivende stund er det ikke kjent hvor mye av salget som kan regnes som en virksomhetsoverdragelse, der de ansatte blir med over til Nordea. Hva som vil skje med Danske Banks hovedkontor i Trondheim, synes også usikkert.

Det er bra at ordfører Rita Ottervik (Ap) er opptatt av finansmiljøet i Trondheim og kaller aktørene inn på teppet. Det blir viktig at både myndigheter, media, tillitsvalgte og politikere følger nøye med på prosessen fram til en eventuell sluttføring av salget i 2024.

Bankene i Norge går nå med store overskudd. Nesten én fjerdedel av norske forbrukere tror det er lite å tjene på å bytte bank. Blant dem som tror det kan lønne seg, er det få som faktisk bytter. Færre aktører og mindre konkurranse vil ikke bidra til at denne utviklingen snur.