To av Norges eldste og mest ærverdige kunstinstitusjoner står med utilstrekkelige arealer i slitne bygninger. I dagens stand er bygningene dårlig rustet til å møte samtidens og fremtidens krav for adekvat museumsdrift. Nostalgikere og entusiaster må få mene hva de vil, men både Nordenfjeldskes og Trondheim kunstmuseums bygninger har alvorlige mangler. System for ventilasjon, el og avløp, tilgjengelighet og sikkerhet må byttes ut. Omfattende utbygging og tilførsel av vesentlige funksjoner er nødvendige for å imøtekomme begge museenes formål. Dette er også nødvendig for at institusjonene skal kunne fortsette å vokse.

Fra dette perspektivet er det naturlig og nødvendig at vi i MiST, som er ansvarlige fordriften av begge museene, undersøker forutsetningene for både driftsformer og fysiske lokaliteter grundig. Dette er essensielt for at museene skal kunne oppfylle sitt samfunnsoppdrag. Alt annet er å vanskjøtte vårt oppdrag. Man kan synes hva man vil om det alternativ som nå anbefales, men ikke om de behovene som finnes for framtiden. Og de muligheter.

Det er på ingen måte umulig at en utstilling som den med mesterverk av Cézanne fra Courtauld Institute som ble vist på Kode forrige sommer, skulle kunne vises også i Trondheim (eller den Munch -utstilling som Kode leverte i bytte og som nå feirer triumfer i London.) Den samlete forsikringsverdien på de titalls Cézanneverk som inngikk i utstillingen, var nesten to milliarder kroner. Kravene til sikkerhet, klimakontroll og riktig håndtering av verkene var nådeløse. Men dette er altså mulig – forutsatt at lokalene oppfyller kravene. Og det gjør de naturligvis ikke i dag.

Dette er også en museumshverdag vi kan ønske oss i Trondheim. Det er et logisk neste steget i den fantastiske utviklingen som byens kunstliv akkurat nå gjennomgår, med flere høyprofilerte institusjoner, som Kunsthallen, K.U.K. og Posten Moderne, og hvor Nordenfjeldske og Trondheim kunstmuseum fortsatt vil være de største og eldste. Og dette gjelder naturligvis ikke bare eldre kunst. Hvorfor skal Alice Neel, Yayoi Kusama og Paul McCarthy være forbeholdt publikum i Oslo og Bergen?

I stedet har debatten for det meste inneholdt eksempel på utstillinger man allerede i dag kan få til. Så lenge det som alltid ansees som bra nok for Trondheim, blir det ingen utvikling. Diskusjonen vil fortsette, men la oss holde oss til hva den faktisk gjelder: Å kunne gi Trondheim kunstmuseum og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum de nødvendige bygningsmessige rammene for at samlingene skal få de forhold de må ha og gi trondheimspublikummet de utstillingene de fortjener.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe