Blodvann fra vogntog som transporterer laks, har i mange år rent ut på trønderske veier. Griseriet burde vært stoppet for flere år siden.

Før helga fortalte Adresseavisen enda en gang om vogntog som har for høy temperatur i fryserommet, slik at det renner blodvann og slim ut på veiene. Under en kontroll på E6 i Snåsa sist onsdag fikk åtte vogntog bruksforbud på grunn av dette problemet.

Avrenning fra fisketransport er trafikkfarlig, siden veiene blir glatte. Det er også et miljøproblem, siden uønskede bakterier kan spre seg i naturen. Fiskeblod på veiene øker heller ikke appetitten på fisk, så det bør være i sjømatnæringas egen interesse å gjøre noe med det.

Et søk i Adresseavisens arkiv viser at slik avrenning har vært et betydelig problem i mange år. I en kontroll på Berkåk for to år siden stoppet for eksempel Statens vegvesen 34 vogntog med laks i løpet av to dager. De fikk ikke kjøre videre fordi det rant fiskeavfall ut av bilene.

Allerede før jul i 2020 undertegnet Norges lastebileier-Forbund og Sjømatbedriftene en avtale som skulle sette en stopper for problemet. De ble enige om en nasjonal bransjestandard som skulle bidra til bedre trafikksikkerhet, mindre forurensing og høyere matkvalitet.

Men problemet ser ut til å være like stort. Det må bety at mange gir blaffen i avtalen. Fortsatt har fisken ofte for høy temperatur når den blir lastet inn i bilene. Fryserommene er heller ikke kalde nok.

I vogntogene som ble stoppet onsdag, sto gradestokken på null grader. Temperaturen blir satt så høyt for at fisken skal være fersk. Det er riktignok sjåførene som er ansvarlige for at det ikke renner ut av bilene, men det er ikke bare deres skyld at det skjer. Sjåførene sier at avsenderne ofte ønsker en bestemt temperatur når fisken blir fraktet.

Enda flere kontroller og strengere straffer er antakelig den eneste måten dette problemet kan løses på. Og det er ikke bare lastebileiere og sjåfører som bør straffes, men også de som bestemmer hvordan de vil ha fisken fraktet.