Ingen oppegående innbyggere i Trondheim kan ha unngått å høre om den problematiske nye dataløsningen ved St.Olavs hospital, kalt Helseplattformen. Leger og sykepleiere protesterte, og sukker og beklager seg etter at den ble innført i november. Det siste er at et stort antall brev fra sykehuset ikke har kommet fram til fastlegene.

Sykehuset har gjennomført en lang og kostbar opplæringsprosess for de ansatte. Systemet forutsetter kommunikasjon mellom mange parter, i første rekke ansatte i helsetjenesten, det vil si spesialisthelsetjenesten og fastlegene, og i kommunen. Men pasientene er også en del av systemet. Jeg har ennå ikke sett et eneste dokument som skal tjene som grunnleggende informasjon til meg som pasient.

Etter å ha arbeidet i akademia i mer enn 40 år, er jeg ikke blant de pensjonistene som er dårligst stilt når det gjelder elektronisk databehandling. Forventningsfullt lastet jeg ned appen «HelsaMi» på mobilen, og logget meg i tillegg inn på Helseplattformen.no via PC-en. Jeg fant et virvar av menyer og snarveier, som ved nærmere inspeksjon så lovende ut.

At nærmeste pårørende var min far som døde i 1988, lot seg rette opp enkelt. Angivelig kan jeg bestille time her, men dessverre finner jeg ingen helsekontakter. En oversikt over helseopplysninger hevder at jeg ikke har noen helseproblemer. Hurra, jeg er frisk, tenkte jeg. Diagnosene mine finner jeg derimot under medisinsk historikk, som om de ikke lenger er relevante. En rask og billig måte å løse folks helseproblemer på.

Journalen min ser ut til å være oppdatert av samvittighetsfulle leger, i meget kortfattet form. Jeg fant den under «timeavtaler og besøk». Ellers kunne jeg konstatere at fastlegens henvisninger var registrert, og at det er ett års ventetid.

Det som er viktig for meg som pasient å vite, er når jeg er tildelt time på sykehuset. Er det slik at jeg må snirkle meg gjennom en altfor detaljert meny på Helseplattformen for å sjekke om det er noen ny time der? På «kontoinnstillinger» kan jeg til en viss grad styre varsler som kommer via e-post. Ved siste sykehusbesøk fikk jeg varsel hver dag i sju dager, gikk lei og slo den av. Kan ikke Helseplattformen sende en enkel SMS når pasienten er tildelt time? Og hva er forskjellen på elektroniske brev og e-meldinger, som Helge Garåsen påpeker i Adressa den 8. mars?

Varsel om time har hittil blitt sendt som SMS via Helsenorge.no sin utmerkede dataløsning, med nærmere informasjon på selve plattformen. Vil helsetjenesten fortsette å bruke denne lettvinte og greie informasjonskanalen?

Det som forundrer meg mest, er at ledere og styremedlemmer i Helseplattformen og i Helse Midt-Norge har sittet i stolene sine som de har gjort. På tide at noen tar ansvar. Milliarder er sløst bort til et system som er lite brukervennlig, tungvint og som forsinker arbeidet i helsetjenesten. Og som krever en kjennskap til datasystemer også hos pasientene, som vi bare kan håpe på at alle har.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe