Jeg liker det ikke, men jeg må i butikken av og til. Når jeg er ferdig med å kjøpe melk og brød, vil jeg helst legge det bak meg.

I vår nye, digitale verden er det dessverre blitt vanskelig å legge et butikkbesøk bak seg. For når det lite lystbetonte gjøremålet er over, da får du en e-post.

Det kan gå både én og to dager, men e-posten kommer, og da blir du minnet om at du faktisk brukte en altfor stor del av din tilmålte tid på jorda på å stå i kø. Når e-posten kommer, får du spørsmål om hvordan opplevelsen var. Opplevelsen? Opplevelsen av å gjøre noe du misliker, men er pukka nødt til?

Noe liknende skjer hvis jeg må ut og fly. Etter at jeg har svettet meg gjennom sikkerhetssjekken og tror jeg kan slappe av, går jeg rett på en pinne med knapper på toppen. Der blir jeg bedt om å trykke på en tast for å si hva jeg synes. Knappen «slutt å mas» finnes dessverre ikke.

De sleipeste masekoppene bruker til og med fornavnet mitt. Kjære Trygve. Vi setter stor pris på at du besøkte butikken vår. Tilbakemeldingen din betyr mye for oss, kan de finne på å skrive. Da tenker jeg stygge tanker og trykker så hardt på delete-tasten at jeg får vondt i pekefingeren.

Det samme kan skje etter at jeg har besøkt et verksted, bestilt noe på nettet eller en ytterst sjelden gang overnatter på hotell. Hva jeg synes om opplevelsen av å betale tusenvis av kroner for å skifte bremseklosser?

Hvis jeg opplever noe som er spesielt bra eller dårlig, sier jeg det heller direkte til dem det gjelder enn til en oppblåst markedsavdeling som plager meg med spam.