Sover mindre enn før

Dagens mennesker sover ca. 20 prosent mindre enn de som levde for 100 år siden har den amerikanske organisasjonen National Sleep Foundation beregnet.

Saken oppdateres.

«Søvntyvene» er nye fenomener som fjernsyn og ikke minst internett.

Behovet for søvn varierer fra fem til ni timer i døgnet, men forskerne mener at de fleste bør ha syv timer søvn.

Risikoen for å gjøre feil øker når vi er trøtte. Det kan være farlig. Ulykker som skjer ved såkalt menneskelig svikt kan ofte handle om at den som sviktet var søvnig. I USA regner man med at 100 000 bilulykker årlig skyldes trøtte sjåfører. Bilførere som sovner er en av de vanligste årsakene til bilulykker i USA, viser statistikkene.

Rådene for å få god søvn er de samme som generelle helseråd. Sørg for å få nok frisk luft, nok mosjon, normale spisevaner og ikke stress for mye. Ikke ta bekymringene med deg i sengen. Det er også slik at tiden det tar fra vi legger oss til vi sovner varierer fra individ til individ. Ikke bli liggende søvnløs i sengen for lenge, stå heller opp og sysle med noe til du blir trøtt igjen.



Å sove lite i perioder trenger ikke å bety at du har søvnvansker som må behandles. Ifølge søvnforsker Bjørn Bjorvatn er det et kriterium av du er påfallende trøtt på dagtid, så trøtt at du har problemer med å fungere. Det er normalt å bli litt søvnig på ettermiddagen.

§
Vis debatt
comments powered by Disqus
Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå