– Alle? Ja, ja – det er jo fantastisk, sier Silje oppgitt.

Hun og venninnen står ved busstoppet utenfor Strinda videregående skole.

– Vanligvis tar jeg buss nummer 22 her fra skolen og ned til byen. Der bytter jeg til buss nummer 8 for å komme hjem til Risvollan. Det tar meg nesten en time å reise hjem fra skolen. Jeg lurer på om det hadde vært raskere å gå, spør hun seg selv.

Om morgenen tar hun buss nummer 8 ned til Lerkendal og bytter til buss nummer 60 for å komme seg på skolen.

Les også: 26 bussruter i Trondheim får færre avganger i 2015

Vil ikke ramme pendlerne

Fra 12. januar skal buss 22 og 60 gå én gang i timen på kveldstid etter kl. 18. Buss 8 skal forlenge intervallene fra 15 til 20 minutter mellom kl. 9 og 14.

AtB reduserer rutene på bakgrunn av den bruken rutene har i dag. De kutter tilbudet på avganger som har få passasjerer og i perioder med lav trafikk, som på kvelden, i helgene og midt på dagen. Selskapet har søkt å gjøre reduksjoner og tilpasninger som fyller behov for reise tilknyttet jobb skole og handel.

«For de aller fleste reisende til og fra jobb, skole og pendlere vil det ikke bli store endringer på rutetilbudet.», heter det i pressemeldingen fra AtB.

Les også: Kutter i vedlikehold - setter penger på bok

Full og treg buss

Likefullt rammer kuttene Silje, som går på kokk og servitør-kurs ved Strinda videregående skole.

– Jeg har ikke råd til å kjøre bil mens jeg går på skole. Derfor er jeg fullstendig avhengig av buss. Til alt, hver dag. Det er veldig viktig for meg å ha et godt busstilbud.

Til nå synes hun at AtB har dekket hennes behov på en grei måte, til tross for at hver tur stort sett alltid innebærer et bytte i byen, om det da ikke er nettopp byen hun skal til.

Les også: Økte takster og færre avganger fra januar

Velger bil

– Når de kutter ned på avganger, betyr det at det blir mer folksomt på bussen og at det tar lengre tid å komme dit en skal. Det ser jeg ikke frem til, sier Silje.

Venninnen, Linn Hege Hoen, bor i Selbu og setter ikke beina i en buss.

– Er du gal? Med bussbytte i Stjørdal og Trondheim sentrum må jeg dra klokken fem om morgenen for å rekke skolen. I tillegg er parkeringsforholdene på Tyholt blitt utrolig mye dårligere. De har fjernet soneparkeringa og jeg leter etter en plass å stå hver morgen. Det har resultert i to parkeringsbøter, til nå, sier hun.

– Ett av argumentene i Miljøpakken er jo å bedre busstilbudet. Da blir det feil å gi med den ene hånda og ta med den andre sier, Tommy Hansen, som hentet Silje på skolen, slik at hun slapp bussbytte på hjemturen.