Nordmenn lures av svindlere som aldri før. Ifølge Økokrim sendte nordmenn hele 200 millioner kroner rett i klørne på utenlandske internettsvindlere i 2012.

Dette er en dobling fra 100 millioner kroner i 2010.

Kan ikke lese kroppsspråk

Anne Dybo er rådgiver og svindelekspert i Økokrim. Hun er forundret over hvor mange som lar seg lure på internett.

- Vi lurer på hvorfor så mange mister den sunne fornuften når de setter seg foran PC-en. Man roper ikke ut privat informasjon når man går på gata, men man gjør det på internett. Det er et eller annet mange ikke har forstått med internett, sier hun til adressa.no.

Berit Skog er førsteamanuensis ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU i Trondheim. Hun forklarer hvorfor enkelte blir mindre kritiske når de setter seg foran PC-skjermen.

- Når man kommuniserer på en PC mangler man den ansikt til ansikt kontakten man har til vanlig. Man har ikke muligheten til å vurdere personen man snakker med. Man kan ikke lese deres kroppsspråk og stille dem kontrollspørsmål som man ville gjort til vanlig. Dette er nok den største grunnen til at folk går på, forklarer Skog.

Hun tror også at lettlurtheten kan ligge i den norske kulturen.

- Vi nordmenn er litt snille og greie. Derfor er det kanskje lettere for oss å tro på forlokkende tilbud, og mange går på limpinnen.

En person om dagen

Hun tror det er litt eldre personer som ikke bruker så mye tid på internett som kan være mest utsatt for svindel.

- Det er nok personer som ikke er så oppdaterte på nyheter og de advarslene som kommer fra media som trår litt feil her.

Dette er Dybo enig i. Hun mener yngre personer har en annen forståelse av internett.

- Det er voksne folk som går på svindel og de fleste er over 40 år. Det er mange som går på datingsvindel og svindel som følge av kjøp og salg av varer på på internett. Etter jul har vi snakket med rundt en person om dagen som har blitt svindlet på denne måten, sier hun.

Advarer mot ulike svindeltyper

Fagdirektør i Forbrukerombudet, Petter Ravne Bugten, sier de mottar mange advarsler når det kommer til svindelmetoder.

- De fleste henvendelsene vi mottar om nettsvindel er tips fra forbrukere som ønsker å advare andre om svindel og spørsmål om de kan stole på en nettside eller informasjon de har fått i en epost. Noen har allerede betalt for en vare som de mest sannsynlig ikke kommer til å få, men ofte har de brukt kredittkort sånn at de kan få tilbake pengene fra banken, skriver han i en epost til adressa.no.

Fagdirektøren oppfordrer forbrukere til å besøke deres nettside hvis de er usikre på et tilbud.

- Vi forsøker å forhindre at det slike problemer oppstår gjennom å advare mot ulike typer nettsvindel. Dersom noen lurer på om et tilbud er seriøst eller ikke, har vi blant annet et svindelgalleri på vår nettside med eksempler på ulike typer svindler som forbrukerne kan sjekke ut.

- Du bør være forsiktig

Dybo forteller hva slags type handler du bør være forsiktig med når du skal handle på internett.

- Hvis du kjøper en vare i Norge og må sende pengene til et annet land bør du være forsiktig. Det samme bør du være hvis du skal betale via PayPal. Da kan svindlere bruke en falsk versjon av PayPal.

Hun ber også forbrukere være forsiktig med kjøp av dyr på internett.

- Det er mye svindel også her. Du må heller aldri betale for å få solgt en vare. Vi har hørt om et tilfelle hvor en person ble lurt til å betale 20 000 kroner til bedragere for en sofa han i utganspunktet skulle gi vekk, sier hun.

Berit Skog tror kroppsspråk har mye å si for å ikke bli lurt. Foto: Vegard Eggen
Rådgiver i Økokrim, Anne Dybo, sier de får rundt en hendvendelse om dagen fra personer som har blitt svindlet. Foto: Lasse Lerdahl
Petter Ravne Bugten oppfordrer til å besøke nettsiden til Forbrukerombudet hvis du er usikker på et tilbud. Foto: Forbrukerombudet