Alle fem i familien har vært på jobb, i barnehage eller skole. De har spist fiskekaker til middag, og det er tid for lekser.

Leksene er stadig under debatt. Men pedagoger mener det er nødvendig å øve på det vi har lært for å huske bedre.

Gjør leksene først

Alva bruker datamaskinen til å skrive om hva hun forventer av seg selv i året som kommer. Hun har nettopp begynt i femte trinn på Charlottenlund skole, og kan systemet med ukelekser. Det betyr at hun får alle leksene på mandag, og kan gjøre dem når det passer.

Iben er helt fersk i første. Hun skal fortelle hjemme om en hun nettopp har blitt kjent med, og så har hun leselekse. Men hun har gjort flere lekser denne uka.

Hun har hatt leselekse tidligere i uka også, og hun har laget et tankekart over ordet «raus». Det er et av tre ord i skolens verdier: «Raus, undrende og engasjert». Hun forteller at raus er å la andre gå foran i køen eller dele matpakken sin med andre.

– Jeg prøver å gjøre leksene så fort som mulig, sier femteklassingen Alva. Allerede på første skoledag, mandag, fikk hun leksene for denne uka, og gjorde det første hjemmearbeidet etter skoletid. Ofte gjør hun lekser før mamma og pappa kommer hjem.

– Da kan jeg holde på med det jeg syns er gøy senere, sier hun, og er opptatt av å ha tid til å være med venner. Det aller viktigste med at det er hverdag igjen for jentene er å møte vennene sine igjen og være sammen også med dem de ikke møtte i sommerferien.

Rolig start

Det er en litt myk start fra ferietid til hverdag. Teatergruppen til de to største barna har ennå ikke kommet i gang med sine øvelser. Det betyr at det er en rolig ettermiddag i familien Finseth Kjørholt. I dag er det ingen fritidsaktiviteter de skal nå. Vanligvis er det teaterøvelse en gang i uka for både Iben og Alva.

– Det er ikke full fart fra første dag, og det er helt greit, sier pappa Per Ivar Finseth.

Alva spiller også fotball i sommerhalvåret og håndball om vinteren. Det betyr at hun har to treninger i uka, enten i håndball eller fotball. Både Alva og foreldrene mener det er viktig å ha gjort leksene ferdig før trening.

– Vi prøver iallefall å unngå å gjøre lekser når man egentlig skulle vært i seng, sier mamma Ingvild Hagen Kjørholt. Det blir det fort diskusjoner av.

Oppstart gir nye sjanser

Hun er opptatt av et nytt skoleår er en ny start. Det er en ny mulighet for å få struktur på hverdagen, og gjøre det de ikke fikk helt til i fjor.

– Iallefall skorter det ikke på gode intensjoner om oversikt og hverdagsorden, sier Ingvild Hagen Kjørholt.

Høyskolelektor i pedagogikk, Gro Marte Strand ved Hist mener det er klokt det familien Finseth Kjørholt sier om at de har bestemt seg for å komme inn i rutinene med en gang. Med erfaring både som lærer i barnetrinnet og med egne barn, vet hun hvor lett det er å ta det som det kommer etter en ferie, og så plutselig oppdage at det ble for dårlig tid.

– Lekser skal være repetisjon, og det er helt nødvendig for å huske det vi har lært, sier Strand.

– Lekser er en utfordring, sier hun. –Det krever rutiner for å få det gjort.

Spesialpedagog Marit Uthus sier det slik: –Nå er det viktig å velge skolen, og heller velge bort noe annet slik at dagene ikke blir for travle. Hun er seniorrådgiver ved Statlig spesialpedaogisk tjeneste, Statped.

– Høsten er tid for store nei, sier hun. Med store nei mener hun at det er viktig å gjøre valg, og bestemme hva som er viktig og hva du kan kutte ut, hva du kan si nei til.

Foreldre må passe på

– Som foreldre skal man forvente at ungene ikke trenger hjelp til leksene, men øver på noe de kan. Det er likevel viktig at foreldrene er tilgjengelige dersom de skulle ha behov for hjelp, sier Strand.

Strand mener eleven gjerne kan gjøre leksene før foreldrene kommer hjem. –Men foreldrene bør passe på at leksene er gjort, og at de er gjort ordentlig. Hun tror de aller fleste barn trenger å bli passet på. Hennes erfaring er at også sjuendeklassinger flest er for små til å gjøre hjemmearbeidet helt alene.

– Mange slipper barna sine for tidlig. Barn trenger at foreldrene passer på at skolebøkene er på plass i sekken, at blyanten er spisset, sier Strand.

Heller daglekser

Hun er usikker på om ukelekser er det beste for eleven. Det gjør at det kan gå lang tid fra et regnestykke eller en leseoppgave blir gjennomgått på skolen til eleven skal repetere det hjemme.

Det beste for å lære, er å få lekser hver dag fra det stoffet som er gjennomgått på skolen. Slik får eleven øvd på bokstaver eller regnestykker mens de fremdeles husker gjennomgangen på skolen, sier Gro Marte Strand. Slik sett er hun overbevist om at daglekser er bedre for læring enn ukeleksene som er vanlig i skolen i dag.

Program hele dagen

Hos familien Finseth Kjørholt starter skoleåret med gode intensjoner om å få til gode lekserutiner med en gang,.

– Det føles ofte som om den virkelige jobben starter når vi kommer hjem fra jobb. Programmet fortsetter. Det er et organisert hverdagsliv. Den største utfordringen er å leve opp til hvordan jeg vil ha det slik at det ikke blir for stressende, at vi får til å være i forkant og at ikke alt blir gjort litt for seint, sier Ingvild Hagen Kjørholt. De har lite tid til å gjøre noe annet enn mat, lekser, fritidsaktiviteter for barna og forberede seg til neste dag.

– Det er bra med oppstart. Vi kan starte på nytt. Det er viktig å ikke komme i en følelse av at alt er et slit, sier hun.

En av ambisjonene er å lage middagen halvferdig dagen før. –Det hadde vært veldig fint å fått kortet ned tiden til matlaging. Vi har ikke kjempehøye ambisjoner når det gjelder middag, men ønsker å sette sammen et måltid som er noenlunde sunt, sier Ingvil Hagen Kjørholt.

Men mye er lettere for familien i år enn i fjor, mener pappa Per Ivar Finseth. Da var det to barnehager og en skole.

– Nå er logistikken enklere når de to eldste går på samme skole, og det bare er en barnehage. Dessuten er Alva større, og kan ta mer ansvar.

Og akkurat nå lager familien nye rutiner slik at leksene er unnagjort før fotballtrening og teaterøvelse. De er helt sikre på at det er eneste måten å få tid til alt de har lyst til etterpå.

- Lurt med faste lekserutiner

– Lekser er viktig for å huske det vi har lært. Derfor er det nødvendig å sette av tid, sier pedagog Gro Marte Strand.

Lekser er stadig under debatt. Høyskolelektor i pedagogikk, Gro Marte Strand ved Hist, er ikke i tvil om at leksene er viktige.

– Lekser skal være repetisjon, og det er helt nødvendig for å huske det vi har lært, sier Strand.

Hun mener det er klokt det familien Finseth Kjørholt sier om at de har bestemt seg for å komme inn i rutinene med en gang. Med erfaring både som lærer i barnetrinnet og med egne barn, vet hun hvor lett det er å ta det som det kommer etter en ferie, og så plutselig oppdage at det ble for dårlig tid.

– Lekser er en utfordring, sier hun. –Det krever rutiner for å få det gjort.

Spesialpedagog Marit Uthus sier det slik:

– Nå er det viktig å velge skolen, og heller velge bort noe annet slik at dagene ikke blir for travle.

Hun er seniorrådgiver ved Statlig spesialpedaogisk tjeneste, Statped.

– Høsten er tid for store nei, sier hun.

Med store «nei» mener hun at det er viktig å gjøre valg, og bestemme hva som er viktig og hva du kan kutte ut, hva du kan si nei til.

Ikke undervisning

Hun mener foreldre må ta ansvar for at barna ikke har for mye de skal delta på. Lekser kan ikke velges bort. Uthus er redd hverdagen kan bli utrivelig i mange familier dersom det blir for travelt, og leksene bare blir stress og mas.

Begge er opptatt av at lekser er repetisjon og ikke undervisning. Og at foreldrenes rolle er å passe på at det blir gjort, og være tilgjengelig dersom eleven trenger hjelp.

– Først vil jeg si til foreldrene at skolen har et ansvar for å tilpasse leksene til elevens nivå. Foreldre skal ikke lære bort, men støtte barnet i noe de allerede har lært, sier Marit Uthus.

– Dersom foreldre opplever leksene som for vanskelige, bør de gå i dialog med lærerne for å få tilpasset leksene til elevens nivå.

Foreldre må passe på

– Som foreldre skal man forvente at ungene ikke trenger hjelp til leksene, men øver på noe de kan. Det er likevel viktig at foreldrene er tilgjengelige dersom de skulle ha behov for hjelp, sier Strand.

Strand mener eleven gjerne kan gjøre leksene før foreldrene kommer hjem.

– Men foreldrene bør passe på at leksene er gjort, og at de er gjort ordentlig.

Hun tror de aller fleste barn trenger å bli passet på. Hennes erfaring er at også sjuendeklassinger flest er for små til å gjøre hjemmearbeidet helt alene.

– Mange slipper barna sine for tidlig. Barn trenger at foreldrene passer på at skolebøkene er på plass i sekken, at blyanten er spisset, sier Strand.

Heller daglekser

Hun er usikker på om ukelekser er det beste for eleven. Det gjør at det kan gå lang tid fra et regnestykke eller en leseoppgave blir gjennomgått på skolen til eleven skal repetere det hjemme.

Det beste for å lære, er å få lekser hver dag fra det stoffet som er gjennomgått på skolen. Slik får eleven øvd på bokstaver eller regnestykker mens de fremdeles husker gjennomgangen på skolen, sier Gro Marte Strand. Slik sett er hun overbevist om at daglekser er bedre for læring enn ukeleksene som er vanlig i skolen i dag.

Den daglige rutine: – Skolestart gir nye muligheter til å få til intensjonene om orden og hverdagsoversikt. Familien på trappa fra venstre, Alva (10), Iben (6), Gustav (2), Ingvild Hagen Kjørholt og Per Ivar Finseth. Foto: Morten Antonsen