Nå mener forskere at vi helst bør spise ti porsjoner med frukt og grønt hver dag.

Trondheimsmannen Dagfinn Aune står bak ny forskning som viser at 7,8 millioner for tidlige dødsfall i verden kunne ha vært unngått hvert år, viss folk hadde spist store mengder frukt og grønt. Dersom alle nøyer seg med 500 gram, eller «fem om dagen», vil det tilsvarende tallet være 5,4 millioner dødsfall.

Vi bør altså spise mer enn fem om dagen, som er dagens norske kostholdsråd.

Jo mer, desto bedre

- Jo mer frukt og grønt folk spiste, desto lavere var den generelle risikoen for hjertesykdom, slag, kreft og tidlig død. Resultatene støtter anbefalingene om å øke inntaket av frukt og grønnsaker blant folk flest, sier ernæringsforsker Dagfinn Aune til Gemini. Han har stått i spissen for undersøkelsen der de har analysert et stort antall andre studier på ernæring og helse.

Analysen er finansiert av Imperial College i London, der Dagfinn Aune har en postdoktor-stilling, Bjørknes Høyskole i Oslo, der han er førsteamanuensis og Raagholtsstiftelsen. Aune er oppvokst i Trondheim og har doktorgraden sin fra NTNU.

I studien har forskerne analysert funn fra 142 publikasjoner og 95 ulike befolkningsundersøkelser for å få svar på hvilke betydninger det har for helsa vår at vi spiser mer frukt og grønt.

Resultatene går verden rundt

Nå går forskningsresultatene verden rundt. BBC News skriver at ti porsjoner frukt om dagen kan gi oss lenger liv. Amerikanske Fox News skriver at jo mer frukt og grønt du spiser, desto bedre er det for helsa.

Studien viser at risikoen for å dø tidlig uansett årsak, var redusert med nesten en tredjedel, og risikoen for hjerte- og karsykdom med omtrent en fjerdedel for de som spiste 800 gram frukt og grønnsaker hver dag, sammenlignet med de som spiste veldig lite eller ingenting. Aune mener 800 gram tilsvarer ti porsjoner hver dag. Studien viser også at når du øker inntaket av frukt og grønt med 200 gram, gir det bortimot ti prosent redusert risiko for hjertesykdom, slag og tidlig død.

- Vi ser en gradvis reduksjon i risikoen med økende inntak, så et lavt eller moderat inntak er også bedre enn ikke å spise frukt og grønt i det hele tatt, sier forskeren.

Ulike grønnsaker - ulik helseeffekt

Forskerne hadde to mål med studien sin. Det ene var å se hvor mye frukt og grønt vi må spise for å få best mulig effekt. Det andre var å se om noen typer frukt og grønnsaker hadde bedre helseeffekt enn andre.

- Utgangspunktet var at anbefalingene varierer fra land til land. I Storbritannia er rådet å spise minst 400 gram om dagen, mens i Skandinavia er rådet 500-600 gram, sier Aune. Han ser ingen grunn til at briter og skandinaver bør spise ulike mengder frukt og grønt.

- Når anbefalingene er så forskjellige, bør vi få en avklaring slik at rådene blir mer like på tvers av landegrensene, sier han som en bakgrunn for å sette i gang studien.

LES OGSÅ INNLEGGET: Vanlig norsk mager kost førte til at jeg ble 120 kg. Nå spiser jeg det ekspertene sier er farlig, og har fått et nytt liv!

Epler og pærer

Epler, pærer, sitrusfrukter, grønne bladgrønnsaker (som salat og spinat) og kålgrønnsaker som brokkoli og blomkål, er bra for det meste. (Se faktaboks om hvilke grønsaker og frukter som har best helseeffekt på ulike sykdommer).

- Men her er vi litt usikre fordi det er gjort få studier på dette. Det kan hende at det også er andre typer som har helsegevinst, men at det er gjort for få studier til at vi kan påvise en samenheng. Dette skal vi nå undersøke videre i flere studier.

Men ikke hermetisk frukt

Dagfinn Aune sier analysen også viser at hermetisk frukt øker risikoen for hjerte- og karsykdommer og tidlig død, men her er det få studier.

- Kanskje er det sukkerlaken som er problemet, men det kan også være at de som spiser mye hermetisk frukt har underliggende tilstander eller sykdom som muligens kan forklare resultatene. Vi trenger flere studier før vi kan trekke sikre konklusjoner.

- Er det slik at vi helst bare bør spise grønnsaker og frukt?

- Det er gunstig med frukt og grønt, men det er flere matvarer som er bra for oss, for eksempel har vi også publisert to store studier i fjor om inntak av nøtter og fullkorn som viser en beskyttende effekt på mange forskjellige sykdommer og for tidlig død. Derimot bør vi kutte ned på usunne drikker og matvarer som rødt og bearbeidet kjøtt, potetgull og sukkersøtede drikker, sier Aune.

- Men er det ikke slik at folk som spiser mye frukt og grønt også lever generelt sunnere enn andre?

- Ja, det er er ofte slik, men flere av studiene i analysen vår justerte for andre risikofaktorer. Det ser ikke ut til å ha så stor innvirkning, sier Aune.

Han slår fast at funnene støtter opp om de norske kostholdsrådene om minst «fem om dagen» og viser at det har en gunstig effekt å spise mer enn dette. Det vil være bra for folkehelsa.

foto
Ernæringsforsker Dagfinn Aune Foto: privat
foto
Foto: Kjartan Bjelland, Fædrelandsvennen
foto
Foto: Tore Venaas
foto
Ti om dagen: Dette bør du spise mer av. Foto: jens petter søraa