Forsvarshistorikeren, stortingsrepresentanten og formannen i Trondheim Fremskrittsparti mener det er svært viktig å ta vare på det enestående krigsminnet, selv om det ble reist i en for byen lite minneverdig epoke.

Nå kan betongkolossen stå i fare for å bli avskåret fra sjøen når forurensede sedimenter med et volum på anslagsvis to ganger Dora skal uskadeliggjøres. Bassenget ved bunkeren kan egne seg ypperlig som deponi, også fordi Nyhavna er et av de mest forurensede områdene på byen sjøside som det må gjøres noe med.

Kasse på land

– Selv om det er gjort endringer på fasaden, er det ikke verre enn at det fortsatt er mulig å fortelle en fjortenåring hva dette er. Kulturhistorisk representerer Dora store verdier. Gjenfylling av bassenget vil gjøre bunkeren til en kasse på land.

Lien sitter i energi- og miljøkomiteen på Stortinget, komiteen med ansvar for kulturminnevern. I denne sammenheng er det litt tilfeldig. Lien har forsvar og krigen som en av sine hovedinteresser og kjenner de mange ulike installasjonene i Trondheim som fortsatt minner oss om at byen var blinket ut som en av de viktigste marinebaser i det stortyske riket. Byen var strategisk meget betydningsfull for tyskerne, noe de mange befestningene både i Trondheim og langs fjorden viser.

Enestående

– Trondheim var en av de to-tre viktigste basene, og ubåtbunkeren Dora har trolig bare sin like i Frankrike. Der ble et anlegg av tilsvarende størrelse og kvalitet oppført. Dette handler om mer enn Trondheim og Norge.

Lien mener man i Trondheim har for liten fokus på vår militære historie, noe ideen om å avskjære Dora fra sjøen vitner om.

– Havnedirektøren vil fylle forurensede masser i Dora-bassenget for å vinne nytt havneareal. Dermed får prosjektet en inntektsside og blir ikke bare utgifter?

– Hvis det er havnedirektøren som har ansvaret for å rydde opp, får han ta regningen. Jeg ser ikke mørkt på det. Vi må finne en annen løsning for de forurensede massene enn Dora-bassenget.

Frivillig

Lien understreker at Fremskrittspartiet ikke har foretatt en intern avklaring når det gjelder synet på havneområdene i Trondheim. Men siktemålet er å ivareta industri- og andre bedrifter.

De skal føle seg trygge og vil ikke bli tvunget til å flytte mot sin vilje. Frp-politikeren avviser å legge press på Norsk Stål for å få bedriften til å flytte. Norsk Stål planlegger utvidelse på Transittkaia, og saken må trolig få en avgjørelse i løpet av høsten.

Men er det i byens interesse å beholde arealkrevende, ikke stedbundne bedrifter på svært attraktive arealer nært sentrum?

– Hvis vi kunne tilby Norsk Stål og andre bedrifter tomter med tilknytning til havn, bane og vei et annet sted, kunne vi realisere enorme verdier i havneområdene. Jeg ser ikke bort fra at enkelte arealkrevende bedrifter som genererer store godsmengder og har behov for nærhet til kai, med fordel kunne flytte til Orkanger eller Klett-området. De frigjorte midlene kunne gå til opparbeidelse av nye havneanlegg på disse stedene. Havna må ikke for enhver pris ligge midt i Trondheim selv om også jeg mener at det maritime hensynet er viktig. Jeg forutsetter da at det er realistisk innenfor akseptable økonomiske rammer å etablere ny havn et annet sted.

Foto: IVAR MØLSKNES