På tvers Fra Trondheim sentralstasjon til høyre i bildet og over sporene kommer gangbrua til Brattørkaia. Espen Susegg er daglig leder i utbyggingsselskapet Brattørkaia AS. Foto: IVAR MØLSKNES

Nybyggene strekker seg mot himmelen på sjøsiden. Brattørkaia 17 b, som reises på restene etter gamle Frionor, får syv etasjer pluss en mesanin på nivå seks. Mange har reagert på byggehøydene på flate Brattøra, men alle dimensjoner er grundig vurdert og godkjent. Mellom de høyeste bygningene kommer lavere bebyggelse som skal sikre utsyn.

Nær sentrum

- Når vi står her, ser vi hvor nær vi er Midtbyen. Det er bare 70 meter over til jernbanestasjonen. Tverrforbindelsen vil få betydning på linje med Blomsterbrua. Det sier Espen Susegg, daglig leder i Brattørkaia AS, selskapet som står for den enorme utbyggingen på nordsiden av Brattøra. Statlige Entra Eiendom er majoritetseier i selskapet. I tillegg er flere lokale selskap inne. Bygningsmassen vil i store trekk bli kontorer. De som etter hvert flytter inn oppe i etasjene, vil få glimrende utsikt, enten de vender mot fjorden eller sentrum. Fosen Trafikklag, advokatfirmaet Vogt & Wiig, Sintef og Entra er alle på vei inn. Advokatene er på plass allerede i september.

Byggestart om et år

- Brattørkaia 17 b på 22 500 kvadratmeter skal overleveres nøkkelferdig 15. oktober. Derfor er aktiviteten stor i ferietiden. Om lag 60 personer fra et tyvetall land støper, pusser, maler, legger parkett og gjør klart for leietakerne. Tanken er å starte bygging av tverrforbindelsen neste sommer, sier Susegg.Den bør være klar når trafikken slippes løs på nye Nordre avlastningsvei i april 2010. Spaserende på gangveien vil også passere biltrafikken i trygg høyde før de «lander» på Brattørkaia like ved en ny hurtigbåtterminal. Rekkefølgebestemmelser er lagt inn i reguleringsplanen, som nå nærmer seg sluttbehandling. Det innebærer at utbyggerne langs havnefronten ikke vil få ferdigattest for sine prosjekter før tverrforbindelsen er på plass. Det vil heller ikke bli gitt tillatelse til å starte nye, store byggeprosjekter før gangbrua er klar. Det forteller om store forventninger til konstruksjonen som skal bringe folk inn og ut av området i tusentall. Antall arbeidsplasser på området vil øke kraftig.

Rocksenter og akvarium

I tillegg kommer besøkende til Pirbadet og nye publikumsrettede funksjoner som konferansehotell, pop- og rocksenter og gjestehavn for småbåter. Kanskje også et større akvarium etter hvert. Et stort antall reisende vil også passere over jernbanesporene, ikke minst et økende antall cruisepassasjerer. De som foretrekker å gå, skal nå slippe å bevege seg gjennom container-land. Tverrforbindelsen er et stort spleiselag der tunge aktører er med. Real Invest, Brattørkaia, Tollboden som er overtatt av Entra, ROM Eiendom, E.C. Dahls Eiendom og Trondheim Bussterminal der Sør-Trøndelag fylkeskommune er dominerende eier. Trondheim Havn, Jernbaneverket og Trondheim kommune er andre viktige medspillere i dette opplegget.- Om to-tre år har vi et svært attraktivt område her. Da vil alle enkeltelementene være på plass, og Brattøra vil ha forsterket sin rolle som viktig trafikknutepunkt, sier Espen Susegg.

Foto: Ivar Mølsknes
Fjordutsikt: Fra den nye bebyggelsen på Brattørkaia blir det nærkontakt med Trondheimsfjorden. Hurtigbåtene blir flyttet til ny terminal ved forskningsfartøyet «Gunnerus» (i forgrunnen). Foto: IVAR MØLSKNES
Snart kan man spasere over togskinnene. Foto: IVAR MØLSKNES