Til sammen har Nav rundt hundre personer på landsbasis som jobber utelukkende med å avdekke trygdesvindel.

- Vi avdekker stadig for høyere beløp, samtidig som det ikke er noen grunn til å tro at folk svindler mer. Vi er blitt flinkere til å luke ut de store sakene. Mørketallene er anslått til å være store, ifølge en ekstern analyse svindles det for 8 milliarder årlig, eller 5 prosent av Navs budsjett. Hvis det stemmer, ser vi bare toppen av isfjellet, sier Gaute Øren.

Les også: Fire menn forteller hvorfor de svindlet Nav (Pluss)

Den tidligere politietterforskeren fra økoteamet ved politiet i Sør-Trøndelag er i dag avdelingsdirektør ved Nav Kontroll Midt. Med seg på laget har han blant annet jurister og folk som tidligere har jobbet hos kemneren og namsfogden.

Oppdraget er å forebygge, avdekke, utrede og anmelde trygdesvindel – og de bruker fire metoder:

1. Registersamkjøring

Informasjonsom brukerne har gitt til Nav samkjøres med offentlige registre, blant annet inntektsdata fra Skatteetaten.

- Brukerne må melde fra til Nav om de jobber og hvor mye de jobber. Alle som mottar trygd har etter loven plikt til å gi korrekte opplysninger. Når vi samkjører registre avdekker vi om noen har unnlatt å melde fra om at de er i jobb samtidig som de hever trygd. Rundt 60 prosent av sakene våre avdekkes på denne måten og det er relativt enkle saker å avdekke. Det er kjent for brukerne at vi gjør slikt, men folk tar tydeligvis sjansen likevel, sier Øren.

Les også: Eriksson forbannet på trygdesvindlere

2. Tips fra andre i Nav

Interne tips kommer enten fra lokalkontorene til Nav eller Nav Forvaltning.

- Det kan for eksempel være en saksbehandler som skjønner at det foregår noe galt og tipser oss, sier Øren.

I går skrev Adresseavisen om fire menn som i år er dømt for å ha svindlet Nav. Noen av de svindeldømte forteller at det var Nav-saksbehandleren deres som trolig forsto at de arbeidet når de oppga å være uten jobb.

3. Samarbeid med andre etater

Nav samarbeider bredt med for eksempel skattemyndigheter, politi, kemner og arbeidstilsyn.

- Dette blir det mer og mer av, og vi samarbeider bedre. Det kan for eksempel være en politietterforsker som kommer over noe i sitt arbeid, og tipser oss om dette. Vi utvikler stadig samarbeidet med andre offentlige etater. Et spesielt satsingsområde er bekjempelse av arbeidsmarkedskriminalitet, og da med felles kontroller på arbeidsplasser, sier Øren.

4. Tips fra publikum

Den siste metoden er tips fra publikum.

- Vi behandler alle tips vi mottar. For eksempel får vi en del tips om folk som hever enslig forsørgerstønad selv om de ikke bor alene. Her kan det være ekssamboere som har god innsikt i hverandres livssituasjon, som tipser oss, sier Øren.

Omtrent 20 prosent av den norske befolkningen mottar en eller annen form for Nav-ytelse. I Sør-Trøndelag gjelder det nesten 44 000 personer, mens det er 18 500 mottakere i Nord-Trøndelag. Med så mange mottakere, er det vanskelig å se for seg noe annet enn et tillitsbasert system. Øren er opptatt av de også arbeider forebyggende:

- Vi jobber for å avdekke sakene så tidlig som mulig. Trygdesvindel får alvorlige konsekvenser når det anmeldte beløpet blir høyt. Nav krever alltid pengene tilbake, i tillegg dømmer retten mange til fengselsstraff. Hvert år ser vi saker med svindel for millionbeløp. Ofte har brukere da svindlet over flere år. De kan da ha startet på sykepenger eller dagpenger, før de har gått over på andre ytelser.

Adresseavisen 2. juni 2015