Røros: – Midtnorges reiselivsbedrifter utgjør norsk elitedivisjon når det gjelder god lokalmat. Men det alene utgjør ingen seiersgaranti.

Det sier reiselivssjef May Britt Hansen i Trøndelag Reiseliv AS, midt under innspurten i Trøndersk Reiselivskonferanse 2014.

De ca. 130 reiselivsaktørene på konferansen har fått det samme budskapet banket inn fra alle bauger og kanter gjennom hele den to dager lange konferansen.

Dagens kunder i reiselivsmarkedet forventer noe mer enn god mat og en god seng.

– Her har vi mye å hente

De etterspør opplevelser som apellerer til alle sanser og en historie som binder det hele sammen på en unik måte.

– Her har vi mye å hente, gjennom utvikling av felles strategier og plattformer som kan brukes til formidling av de gode historiene. De må ledsage budskapet om at vi har den gode maten, den fantastiske naturen, kulturen og opplevelsene, sier May Britt Hansen.

Like lang vei for alle

Brukt av internett, med sosiale medier og websider, representerer veien som ikke blir lengre fordi om bedriften er litt perifert lokalisert i forhold til markedet.

– Desto viktigere er det at man likevel er bevisst på hvilke digitale fotspor man vil sette.

Trekke i samme retning

Hansen tror midtnorsk reiseliv kan vinne mye ved å utvikle en felles forståelse rundt dette. Slik kan man få til et løft hvor alle kan bygge sine historier på en måte som gjør at de trekker i samme retning.

Fortsatt en vei å gå

– Midtnorske reiselivsbedrifter har allerede god forståelse av hvor viktig det er å unne hverandre suksess for å spille hverandre gode, sier Hansen.

Men når det gjelder historiefortelling ser hun mange som fortsatt har en vei å gå.

– Fortell én historie

– Det fortelles altfor mye på en gang, slik at budskapet blir utydelig, sier hun.

Reisselivssjefen mener at løsningen ligger i å bli flinkere til å kommunisere bare én historie om gangen.

– Se f.eks. på gigantselskapet Coca-Cola Company. De produsrer en rekke leskedrikker, men det er den gamle, brune coce'n som forteller historien, sier hun.

Ønsker unge gründere

På samme måte vil hun at reiselivet finner frem til de gode fortellingene som skiller seg ut fra mengden.

– Vi må strebe etter «Der ingen skulle tru»-effekten, og vi trenger unge gründere med høye ambisjoner til å satse nettopp på slike konsepter, sier reiselivssjef May Britt Hansen.