Tirsdag ble fartsmonsteret til de 50 NTNU-studentene avdekket i et auditorium på Gløshaugen. Revolve NTNU har laget en ny elracerbil som går fra 0 til 100 kilometer i timen på 2,8 sekund.

- Bilen har fått navnet Vilje, og det oppsummerer egentlig hele prosjektet. På våre tidligere biler har vi hatt latinske navn, men nå ville vi ha et solid norsk navn, sier kommunikasjonsansvarlig Magnus Buseth ved Revolve NTNU.

Følg Adresseavisen på Instagram

Deltar på Silverstone

Bilen veier 175 kg, har 110 hestekrefter og karosseri, vinger og felger er laget i karbonfiber.

- Den kan i teorien kjøre opp ned i et tunneltak i 125 kilometer i timen, sier Buseth.

- Jeg tror ikke vi tør å prøve det før til høsten. Det ville vært litt av et stunt i så fall, legger han til.

Å utsette vidunderet for noe ekstra risiko vil neppe skje før studentene har konkurrert med fartsmonsteret i Formula Student-konkurransen på Silverstone i Storbritannia (9. – 12. juli) og Red Bull Ring i Østerrike (10. til 13. august). Det er over 2000 studenter fra 28 land som skal delta på Formula Student-konkurransen i sommer.

- Da vi viste frem bilen for første gang, så var det en stor milepæl. Vår tekniske leder, Knut Erik Nesje, var så rørt i går at han måtte gå med solbriller, sier Buseth.

Lik adressa.no på Facebook

Håper på pallplass

De 50 studentene har brukt uhorvelig mange arbeidstimer de siste åtte månedene på å designe og utvikle elracerbilen.

- Det ligger utallige simuleringstimer på supercomputeren til NTNU for å optimalisere aerodynamikken. Det er også rundt 40 nye studenter med på laget, så det har vært en intensiv prosess, sier Buseth.

Revolve NTNU ble startet i 2010 av NTNU-studenter som ville ha mer praktisk erfaring. I år er det 13 forskjellige studieretninger som er representert. I fjor ble det 8. plass på Silverstone, mens i år er målet pallplass.

Følg Adresseavisen på Twitter

- Den er litt kjappere enn i fjor. Til tross for strengere regler med tanke på sikkerheten, har vi klart å få den lettere.

- Jeg tror konkurrentene våre skjelver i buksene. Vi har brukt Norges raskeste datamaskin for å finne ut hvordan bilen kan bli mest mulig optimal. Rundt 20 studenter har jobbet med elektronikken, som blir stadig viktigere. Én av dem som jobbet en veldig sen natt fant ut at han skulle programmere «Snake» på dashbordet. Så dersom sjåføren skulle kjede seg, har han noe å gjøre, forteller Buseth.

Blir eget NTNU-fag

Fra høsten blir racerbilbygging et eget fag på NTNU. Hittil har det kun vært en frivillig aktivitet.

- Vi får 15 studiepoeng for å være med på Revolve-prosjektet. Vi lærer utrolig mye gjennom prosjektet, og når det nå også blir et fag kan vi få enda større læringsutbytte. I tillegg krever prosjektet veldig mye tid, og dette vil gjøre at studiebelastningen blir litt mindre mens man jobber med dette prosjektet, sier han.