- Våre grunnverdier står fast, vi gjør vårt aller beste for å ha tilfredse kunder, sier daglig leder ved Møller Bil Trondheim Roger Hansen.

Den tyske bilprodusenten Volkswagen innrømmer at det er jukset med programvaren på 11 millioner dieselbiler, inkludert Audi og Skoda. I Norge er 147 139 biler utstyrt med dataprogrammet som tilpasser motorens utslipp når den blir testet i laboratorium. Ute på veien slipper motorene ut større mengder nitrogenoksid (NOX). Dette gjelder dieselbiler med EA 189-motorer. Jukset er utført for å tilfredsstille stadig hardere miljøkrav fra myndigheter verden rundt, og ikke minst oppnå så lave bilavgifter som mulig.

Hvor mange av de berørte dieselbilene som er solgt i Midt-Norge, har ikke importøren Harald A. Møller oversikt over ennå. Heller ikke Roger Hansen tør si hvor mange biler det kan bli aktuelt å kalle inn til en oppgradering av motoren ved anleggene i Trondheim og Stjørdal. Men han har allerede startet forberedelsene.

Justere styreenheten

Det er trolig ikke store endringen som skal til. På rundt 60 prosent av bilene kan det være nok med en programvareoppgradering av styreenheten i motoren, mens på noen motorer må muligens også en del skiftes.

- Alt dette vil kundene få brev om. Vi vil også avtale verkstedtime. Kundene skal ikke betale noe, understreker Hansen.

Dette kommer i tillegg til de ordinære verkstedjobbene ved Møller Bil, men det lover Hansen å løse. – De ansatte er innstilt på å ta et ekstra tak, legger han til.

Sjokkerende nyhet

- Hvordan reagerte du da nyheten sprakk fredag 18. september?

- Det var en sjokkerende nyhet og en ripe i lakken. Hvorfor jukse når vi har så fantastiske produkter? Men her er vi innstilt på å rydde opp.

- Mange sinte kunder på tråden?

- Nei, svært få. Det er svært godt å oppleve at de fleste kundene gir oss støtte og sier de fortsatt har tillit til oss. Det varmer, de vet at vi ikke har gjort noe galt, jukset har foregått ved fabrikken i Tyskland.

Nybilsalget øker

Saken har så langt ikke påvirket salget av verken VW, Audi eller Skoda i Trondheim. I september ble det skrevet 148 nybilkontrakter på VW ved avdelingene i Trondheim og Stjørdal, 43 på Audi og 41 på Skoda. I tillegg ble det undertegnet 35 kontrakter på nyttekjøretøy.

De berørte kundene vil altså bli tilskrevet så snart importør og forhandler får mer informasjon fra fabrikken. Tyske myndigheter har gitt konsernet en frist til 7. oktober med å komme med forslag til en handlingsplan som senere vil resultere i en programvareoppdatering.

Nye biler etter EU6-norm og alle dieselmotorer som ikke er basert på EA 189, er ikke berørt.

Høy markedsandel

Møller Bil i Trondheim forhandler VW, Audi og Skoda, og har per i dag en markedsandel på 26,2 prosent på salget av nye personbiler. For andelen nyttekjøretøy ligger den på 31 prosent. For VW utgjør elbilsalget 35–40 prosent av det totale nybilsalget.

- Vi har en trofast og økende kundemasse, noe vi er ydmyke for. Denne kundegruppen har vi tenkt å beholde. Denne situasjonen skal ikke få ødelegge. Det kommer en rekke nye modeller i tillegg til det fantastiske modellspekteret vi allerede har. Vi venter oss mye av de nye ladbare hybridutgavene, sier daglig leder Roger Hansen.

Salget øker: Jukseskandalen med dieselmotorene har ikke rammet nybilsalget. Daglig leder Roger Hansen ved Møller Bil Trondheim sier september har vært en av de beste salgsmånedene i 2015. Foto: Morten Antonsen
Ripe i lakken: - Det var en sjokkerende nyhet og en ripe i lakken. Hvorfor jukse når vi har så fantastiske produkter? Men her er vi innstilt på å rydde opp, sier Roger Hansen sjef for Møller Bil Trondheim. Foto: Morten Antonsen