– Det er i overkant av hva vi ønsker at den skal være, sier senioringeniør Lars Drolshammer i Miljødirektoratet.

Forurensingsberedskapen i Norge er organisert i 32 regioner i Norge, der kommunene samarbeider om interkommunale utvalg mot akutt forurensning (IUA).

I Sør-Trøndelag inngår 30 kommuner i IUA-beredskapen. Trondheim er vertskommune for regionen, mens Trøndelag brann- og redningstjeneste (TBRT) er vertsbrannvesen.

Som vertsbrannvesen har TBRT en forpliktelse til å etablere stab ved større hendelser, og stille ressurser for innsats mot akutt forurensning i de 30 medlemskommunene. 110-sentralen er varslingssentral.

Om selve øvelsen

Det var i mai at Miljødirektoratet kontrollerte responstiden til IUA-beredskapen.

Kontrollen foregikk slik: Regionene ble varslet via telefon og e-post. Responstiden var i denne sammenhengen tiden det tok IUA å samles med minst fire medlemmer, der leder eller nestleder i IUA var inkludert. Tilbakemeldingen om at beredskapen var klar og operativ skulle gis til direktoratet gjennom å fylle inn en e-post, for så å sende denne til Miljødirektoratet.

14 av de 32 regionene ga tilbakemeldingen innen én time, og hadde dermed etter direktoratets mening en god responstid. En region misforsto oppgaven i øvelsen, mens tre regioner hadde lenger responstid enn to og en halv time. Sør-Trøndelag var en av dem.

Årlig test

Lars Drolshammer forteller at Miljødirektoratet gjennomfører en slik kontroll hvert år for å sjekke at beredskapen er operativ og at responstiden er til-fredsstillende.

– Det er viktig at man når som helst skal kunne iverksette en større aksjon mot akutt forurensning. Ved slike hendelser handler det om å begrense skadene fra utslipp. Vi vet for eksempel at utslipp i sjø kan for-årsake store skader på sjøfugl, fisk og nærliggende vegetasjon.

Drolshammer er rimelig fornøyd med årets kontroll.

– Den avdekket en del mangler som bør rettes opp, men mange av regionene responderte innenfor den tiden vi ønsket. Noe av poenget med slike kontroller er å avdekke svakhet-er. Det er mye bedre å finne ut dette gjennom en kontroll enn i en virkelig situasjon.

Han påpeker at de regionene som kom dårlig ut, selv må ta ansvar for å finne ut hvorfor det tok for lang tid, og hva de kan gjøre for å forbedre responstiden.

– Vi kjører denne testen hvert eneste år, så de vet at de blir kontrollert, sier Drolshammer.

– En misforståelse

Torbjørn Mæhlumsveen, som er leder av IUA-beredskapen i Sør-Trøndelag, forteller at øvelsen til Miljødirektoratet ikke reflekterer responstiden i regionen. Han mener at Sør-Trøndelag i likhet med en av de andre regionene, misforsto oppgaven.

–Vi har døgnvakt hele året, og uansett hendelse, er staben vår alltid klar på minutter. Det hadde vært meget oppsiktsvekkende om vi, som et av landets største staber, ikke responderte raskere enn dette ved reelle hendelser, sier Mæhlumsveen.

– Det er bare å beklage at viktigheten av e-posten ikke ble forstått, og at vi dermed responderte for sent. Det får vi ikke gjort noe med nå.

Han påpeker samtidig at måten Miljødirektoratet utførte kontrollen på, ikke gjenspeiler måten 110-sentralen vanligvis mottar alarmer på.

– Vi bør testes på en måte som reflekterer den måten vi blir varslet om reelle hendelser. Da er telefonen vårt viktigste redskap.

47 hendelser i fjor

Mæhlumsveen mener at Sør-Trøndelag er en foregangsregion når det kommer til IUA-beredskapen.

– I TBRT har vi blant annet en egen rådgiver som arbeider innenfor IUA på heltid, opplyser han.

Videre forteller Mæhlumsveen at det er få alvorlige hendelser knyttet til forurensing i Trøndelag. I år betrakter IUA-lederen diesellekkasjen fra Statoil-stasjonen på Klett som ett av de alvorligste hendelsene.

I fjor ble det registrert 47 hendelser som defineres som IUA-hendelser i regionen.

– Skrekkscenarioet er fartøy som grunnstøter, og der det er stor fare for enorme lekkasjer. Det er en akutt situasjon, og krever rask innsats for å begrense skader. Vi har heldigvis vært forskånet fra større ulykker som dette i Trondheimsfjorden, sier Mæhlumsveen.

Bruker lenser: I fjor vinter lekket over 200 liter diesel ut i havnebassenget ved Pirbadet og Hurtigbåtkaia i Trondheim. Foto: TRØNDELAG BRANN- OG REDNINGSTJENESTE
I september i fjor måtte brannvesenet rykke ut til Kjøpmannsgata, etter lekkasje av diesel fra en lastebil.