Hos Trøndelag brann- og redningstjeneste i Trondheim står et utrykningsklart kjøretøy merket «restverdiredning».

Det spesialutstyrte kjøretøyet er betalt av og stilt til disposisjon for brannvesenet av forsikringsbransjen.

- Vi rykker ut med kjøretøyet ved branner og større vannlekkasjer og oversvømmelser. Det har hjulpet oss til å redde store verdier, og hindre at skader utvikler seg videre. Dette er hovedformålet med å drive restverdiredning, sier rådgiver Ole Ludvigsen ved Trøndelag brann- og redningstjeneste.

Under den dramatiske brannen på Ringve Musikkmuseum i fjor, var brannvesenets kjøretøy for restverdiredning raskt på brannstedet.

- Brannen kunne ha fått enda større konsekvenser hvis vi ikke hadde kommet så fort i gang med dette arbeidet. Parallelt med slukkingen, bar røykdykkere ut gjenstander etter museets beredskapsplaner. Vi fikk også raskt på plass blant annet vannsugere og vifter for å redusere vann- og røykskadene i den verneverdige bygningen, sier Ludvigsen. Han ledet brannvesenets innsats på Ringve.

Verdier for tre milliarder

Restverdiredning (RVR) er et landsdekkende samarbeid mellom brannetatene og forsikringsbransjen. Spesialkjøretøy betalt av bransjen er stasjonert ved 23 brannvesen. I tillegg til å betale for kjøretøy og utstyr, betaler selskapene også mannskapskostnadene ved RVR-arbeidet. Ordningen er nå tilgjengelig for nesten alle kommuner i landet.

Fagsjef Ove Brandt i RVR-ordningen legger ikke skjul på forsikringsselskapene har spart mye penger. Siden ordningen startet i 1986, anslår han at den har berget verdier for rundt tre milliarder kroner. På årsbasis koster RVR-arbeidet selskapene 16–17 millioner kroner.

- Rask RVR-innsats har redusert driftsavbruddet til bedrifter etter branner, og hindret skade på andre objekter. Ikke sjelden dreier det seg også om å redde kulturhistoriske verdier, og gjenstander med stor affeksjonsverdi for eierne. RVR-utrykningene skjer uavhengig av forsikringsforholdene hos dem som rammes av hendelser, sier han.

Brandt sier RVR er ren «førstehjelp» på skadestedet. I fjor var det omkring 1500 utrykninger med RVR-biler. Litt over halvparten var i forbindelse med vannlekkasjer og oversvønnelser.

- Vi betaler brannvesenet for å gjøre litt mer enn det de er lovpålagt for å kunne sikre verdier og forebygge videre skader i den første, akutte fasen. Senere kommer firma som driver skadesanering inn, sier Brandt.

Færre i fjor

Trøndelag brann- og redningstjeneste hadde i fjor under ett hundre utrykninger med RVR-kjøretøyet, noe mindre enn i et normalår. Også her gjelder flertallet av oppdragene vannlekkasjer.

- Alle kommuner kan rekvirere RVR-bistand uten at det koster dem noe. Alle kostnader betales av forsikringsselskapene. Vi har gitt bistand over store deler av Trøndelag, sier Ludvigsen.

Han mener samarbeidet med forsikringsbransjen fungerer svært godt.

- Selskapene sparer forsikringspenger, brannvesenet får økt kapasitet til å drive restverdiredning og de som rammes av brann og vannlekkasjer får hjelp slik at skadene ikke øker enda mer, sier Ludvigsen.