Tegning: Karl Gundersen

Alt det beste fra mediehuset til våre abonnenter, når du vil, på plattformen du ønsker. Det er tanken bak Adresseavisens nye digitale abonnement. «Adressa pluss» er den nye forbindelse mellom leseren og mediehuset som skal sikre kvalitetsjournalistikk inn i den digitale tidsalderen.

Her finner du Adressa Pluss

Onsdag ble seksjonen åpnet for abonnentene og allerede er mye av vårt beste innhold tilgjengelig for lesere og seere. Planen er å videreutvikle tjenesten i takt med nye teknologiske muligheter og nye krav fra dere lesere.

Siden tidlig på 1990-tallet har Adresseavisen og andre aviser laget nettavis ved siden av papirutgaven. Nettavisene har vært åpne og gratis for alle. Lenge hadde nettavisene begrenset innhold. I dag er mange av dem fullverdige nettsteder. Adresseavisen oppdaterer nyhetsbildet hele døgnet, alle ukedager på nettavisen adressa.no. Vi har spesialseksjoner på alle viktige temaområder og en lang rekke tilleggstjenester.

På samme måte som for papiravisen, har det vært viktig for Adresseavisen også å innta den dominerende posisjonen i vårt område på alle nye plattformer som våre lesere bruker. Den siste målingen vi foretok, viser at 80 prosent av Trondheims befolkning var innom adressa.no i løpet av én uke. Svært mange daglig. Og stadig flere leser adressa.no på mobil eller lesebrett.

Selv om adressa.no er et levende, oppdatert og innholdsrikt nettsted med nyheter de fleste finner interessante, er det fortsatt slik at mange av Adresseavisens viktigste og største satsinger lanseres først på papir og reserveres våre abonnenter. E-avis har lenge vært tilgjengelig for våre abonnenter, enten som selvstendig abonnement eller som tillegg til papiravisabonnementet. E-avisen er en elektronisk kopi av papirutgaven. Den er blitt stadig mer brukt, ikke minst på reise, på hytta eller i ferier. Nå er den inkludert i abonnementet.

Adressa pluss er noe helt nytt. Vi utvider nettstedet vårt med en egen seksjon som alle våre abonnenter vil få tilgang til. Adressa pluss er løpende publisering av nyheter fra Adresseavisen. Saker vi tidligere ventet med å publisere til deadline for papiravisen, kan våre abonnenter få når de er ferdig laget eller på det tidspunkt redaksjonen vurderer som riktig.

Samtidig fortsetter utviklingen av nye måter å formidle journalistikk på. Viktige og spennende historier kan fortelles helt annerledes på digitale plattformer enn i en papiravis.

Satsingen på Adressa pluss er samtidig neste skritt i overgangen fra rene avisabonnement til et komplett tilbud der du kan få alt innhold fra Adresseavisen, når du vil og på den plattformen du foretrekker. Et slikt abonnement vil kunne dekke hele husstandens behov. Noen kan kose seg med papirutgaven, andre kan lese de sakene de er interessert i på mobil, andre igjen kan lese e-avisen på nettbrettet. Du kan søke og finne tidligere artikler. Raskt og enkelt vil du se hva som er dagens viktigste saker, hva som er siste publisering eller anbefalte artikler fra redaksjonen.

I Adresseavisen snakket vi lenge om papir og nett. Mens papiravisen var knyttet til et abonnement, var nettavisen gratis. Nå vil det være riktigere å snakke om abonnent eller ikke abonnent. Vi vil fortsatt skape et attraktivt gratisnettsted for alle. Men skal du ha alt det vi kan tilby, går veien gjennom et abonnement.

Det som nå skjer med Adresseavisen, skjer samtidig i de fleste aviser verden over. Selv om papiravisen fortsatt står svært sterkt og mange foretrekker den som det beste mediet å oppdatere seg på, ønsker flere og flere et bedre digitalt innholdstilbud.

I fremtiden ser vi for oss at våre abonnenter skal kunne velge helt fritt hvilke plattformer de vil bruke for å få tak i det innholdet de ønsker. Derfor tar vi stadige skritt for å møte et slikt behov.

Lanseringen av Adressa pluss handler også om finansiering av journalistikk. Med unntak av lisensfinansierte NRK, lever de fleste medier av reklameinntekter. Slik vil det fortsatt være. Men i tillegg til reklameinntektene, er leserinntektene viktige, både som økonomisk bidrag og som en garantist for redaksjonell uavhengighet. Denne todelte økonomien har vært journalistikkens finansieringsmåte i lange tider, en variant av dette tror vi er riktigst også i framtiden.

Jeg er overbevist om at svært mange vil betale for kvalitetsjournalistikk. Også i en digital tid.

Et abonnement er en leserbestilling – og et medeierskap i vår viktigste oppgave: Å drive kritisk og opplysende journalistikk i regionen. Samtidig stiller det vår redaksjon overfor et forventningskrav. Vi skal gjøre en best mulig jobb for å oppdatere deg. Overraske, engasjere og skape debatt.

Adresseavisen har kommet ut i snart 250 år – takket være dere lesere. Med Adressa pluss ønsker vi å styrke båndene mellom leserne og oss i redaksjonen. Slik sikrer vi fortsatt produksjon av redigert og verifisert innhold som handler om de viktige sakene i Midt-Norge – også i framtiden.

Her finner du Adressa Pluss