En gruppe av de ivrigste utøverne håper å få godkjent en egen treningsbane.

- Det er behov for en bane for organisert trening og instruksjon i Trondheims-regionen. Tidligere var det et stort og aktivt miljø for vannscooterkjøring i regionen, sier Christian Hammernes.

Han tilhører en liten gruppe aktive som har organisert seg innenfor MK Trondhjem Racing.

- Det er mange som viser interesse for konkurranser og treningskjøring, men forholdene ligger ikke til rette for det i dag. Etter at regelverket for bruk av vannscootere ble myket opp for noen år siden, har salget økt betydelig også i Midt-Norge. Både de som vil konkurrere og andre som har kjøpt vannscooter vil ha nytte av å kunne trene under oppsyn og veiledning på en egen bane, mener Hammernes.

Trolla mulig område

En mulig lokalisering av bane er ved fjorden vest for Trondheim. Det trengs et sjøareal på ca. 500 ganger 500 meter.

- Vi har tatt kontakt med Miljødirektoratet, og har også hatt møter med blant annet kommunen for  å undersøke mulighetene for en bane. Det er pekt på et mulig område i Trolla ved en kai som brukes lite. Der er det også rimelig avstand til bebyggelsen, sier Hammernes.

- Mange forbinder vannscootere med mye støy?

- Støy er ikke noe argument lenger. På 1990-tallet var det kanskje slik, men nå er det innført strenge støykrav. En liten påhengsmotor bråker mer, mener Hammernes, som snart skal debutere som konkurransekjører i China Open.

Søker om dispensasjon

Bruk av vannscooter i sjø er ikke tillatt i et heldekkende belte på 400 meter fra fastlandet, eller fra holmer og skjær større enn 200 kvadratmeter. Unntak er blant annet organisert trenings- og konkurransekjøring i regi av motorsportklubber på godkjente baner som er regulert etter plan- og bygningsloven. I tillegg er det åpning for å søke om dispensasjon i særlige tilfeller.

Norges Motorsportforbund har tatt kontakt med Miljødirektoratet for å undersøke muligheten for dispensasjon, sier Ivar Schjetlein, som er ansvarlig for vannscooterkjøring i forbundet.

- Vi vil komme tilbake med en søknad. Foreløpig har vi ikke ressurser til å starte arbeidet med en privat reguleringsplan. Vi vil prøve å få banen inn i kommunens arealplanlegging ved neste anledning. I mellomtiden ønsker vi dispensasjon, sier Schjetlein.

- Her i landet har vi foreløpig godkjente områder for kjøring i saltvann bare i Bergen og i Ørland. Andre steder er utøverne henvist til å holde seg minst 400 meter fra land, men det er ingen god løsning når man skal trene, sier han.

Leder Jørgen Bye i MK Trondhjem Racing mener det er gode muligheter for å bygge opp et miljø for vannscooterkjøring dersom forholdene legges til rette.

- Fram til slutten av 1990-tallet var det en rekke dyktige kjørere i Trondheim som hevdet seg godt både nasjonalt og internasjonalt. I 2001 kom forbudet mot vannscooterkjøring, og miljøet som var bygd opp forsvant. Nå er lovverket endret, og dette åpner nye muligheter, sier Bye.

Streng praktisering

Miljødirektoratet mottar få søknader om dispensasjon fra regelverket om bruk av vannscooter, sier seniorrådgiver Elisabeth Mo Berg.

- De som ønsker å etablere vannscooterbaner må ta dette gjennom kommunenes arealplanlegging. Vi kommer bare inn når det søkes om en dispensasjon. Unntaksbestemmelsen skal fange opp helt spesielle tilfeller, og den praktiseres strengt, sier Berg.

Direktoratet har i tidligere saker blant annet vekt på om søknaden gjelder etablerte arrangementer, om aktiviteten er ønsket av kommunen og om den er til ulempe for naturmangfoldet.

- Vi er kjent med ønsket om å etablere en vannscooterbane i Trondheim, og har orientert forbundet om hvordan de skal gå fram for å søke om dispensasjon, sier Berg.

Trondheim kommune har deltatt i to møter med initiativtakerne.

- Saken er i en tidlig fase. Vi har sett på områder der det ikke er åpenbare konflikter med naturvern og friluftsliv, sier rådgiver Marius Winge Austeen ved enhet for idrett og friluftsliv.

Trolla-området er ett av de som kan være egnet.

- Generelt er vi positive til et slikt anlegg i byen, men vi har påpekt at prosjektet også bør forankres i idrettsrådet i Trondheim, sier Austeen.