Den tyske NTNU-studenten og fridykkeren Isaac Heimbach (21) hadde akkurat harpunert en fisk under Mastadsvabrua på Hitra og lå og fløt i overflaten mellom to brupillarer da han plutselig oppdaget en hurtiggående rib med stø kurs rett mot ham.

Skrek for livet

- Jeg ble sjokkert og skjønte at jeg ikke ville klare å svømme vekk, så jeg skrek så høyt jeg kunne for at båtføreren skulle oppdage meg, forteller biologistudenten, som har bodd i Trondheim siden august.

- Jeg hadde akkurat skutt en fisk, og ut av intet dukket plutselig riben opp, fortsetter han.

Les også: Fridykker fanget kveite på 135,5 kg

Nær døden opplevelse

Heimbach og en kamerat var i ferd med å krysse under den 153 meter lange Mastadsvabrua på fylkesveg 714 for å fiske langs brupillarene da hendelsen skjedde.  Foruten Heimbach og kameraten hans, var det også seks andre fridykkere som fisket i sundet idet den hurtiggående riben kom dundrende mot ham og sneiet den tyske fridykkeren med bare noen meters klaring.

- Det var definitivt den nærmeste nær døden-opplevelsen jeg har hatt, forklarer Heimbach.

- Min egen feil

- Det var min feil at jeg befant meg mellom to av pilarene idet riben kom, men jeg lå ved dykkeflåten min med flagg på som viser at det pågår dykking. Da båtføreren så meg burde han senket farten, i stedet fortsatte han i samme hastighet 100 meter forbi meg før hans stanset. Derfra kunne han umulig ha sett om jeg hadde det bra, forteller Heimbach.

Les også: Finner roen med fridykking

Forbannet

- Det som gjorde meg ekstra forbannet var at båtføreren valgte å passere ytterligere to ganger under brua mens vi fremdeles lå i vannet før han forsvant. Etter fem minutter returnerte han, uten passasjerene i båten, for å sjekke at jeg hadde det bra, men han beklaget ikke hendelsen, hevder den 21 år gamle fridykkeren.

- Jeg spurte hvorfor han ikke senket farten da han oppdaget meg. Da svarte han bare at jeg ikke burde dykke under en bru, forteller 21-åringen.

Båtføreren: - Vanskelig å se

Daglig leder Espen Olden i Coastrafting AS kjørte riben Isaac Heimbach kritiserer.

- De dykket på andre siden av brua og brupillaren var i veien for at jeg kunne se dykkeflåta. Jeg holdt cirka 30-35 knop og så ham vel da jeg var omtrent 20 meter unna. Jeg dro spakene ned til null med én gang jeg fikk øye på ham, men båten stopper jo ikke på ti meter akkurat, sier Olden.

- Jeg rakk å svinge litt til styrbord og passerte vel med en avstand på fem-syv meter og stoppet og sjekket at jeg ikke hadde vært borti dykkeren, sier han.

- Syns du situasjonen var skummel?

- Ja, klart det. Jeg har kjørt båt i området i fire år. Jeg hører selv til på Fosen, men har vært mye på Hitra. Men jeg har aldri sett dykkere under brua, og det finns ikke annen passeringsmulighet der enn å kjøre under brua.

Les også: RIB kantret ved Hitra - mann havnet i sjøen

Kom tilbake

Etter å ha kjørt et par mitutter til for å slippe passasjeren av, kjørte han tilbake under brua, i rolig fart på anslagsvis 20 knop ifølge ham selv, fylte bensin og kom tilbake for å snakke med dykkeren.

- Kunne du gjort noe annerledes?

- Nei, ikke når jeg så dykkeflåtene deres så sent så kunne jeg ikke gjort noe annet ennå sakke farten og svinge unna. Jeg håpet det ikke var flere der. Det var to dykkere til, men de holdt seg på sidene. Han kom opp 15 meter unna sin egen markeringsflåte. Så han hadde langt tau. Og en sånn orange liten flåte kan forveksles med garnblåse eller en krabbetein eller liknende, sier Olden.

- Hva sier du til kritikken om at du ikke beklaget deg da du kom tilbake?

- Jeg snakket jo med ham, men beklaget kanskje ikke direkte. Når du kommer borti en slik situiasjon så blir du litt irritert. Jeg prøvde å forklare at det var skummelt å dykke midt i det løpet. Og så spurte jeg om det gikk bra med ham. Men det var ikke mye forståelse for det jeg sa. Han snakket engelsk og sa mer eller mindre at det bare var de som kjører båt som må ta hensyn. Jeg prøvde å si på en fin måte at det kanskje var lurere å holde seg til sidene som de andre to dykkerne.

- Burde markert seg bedre

Olden mener dykkerne burde markert seg mye bedre.

- De dykket kun med en liten orange dykkeflåte med en liten vimpel. Det er ikke så lett å se når du kommer kjørende. De burde hatt et signalflagg A som er stort og synlig. Eller så kunne de ha festet et flagg over brua eller hatt en båt med flagg liggende i sundet om de absolutt skulle dykke midt under brua, sier han.

- Etter hendelsen har jeg beklaget det som skjedde overfor Fridykk Midt-Norge på deres Facebook-side, ettersom de la ut en lenke til saken, sier Olden og legger til:

- Både dykkere og båtførere må ta hensyn til hverandre.

Begges ansvar

Til Hitra-Frøya, som først omtalte saken, forteller Truls Melbye fra Fridykk Midt-Norge at det er både dykkeren og båtførerens ansvar å følge reglene.

- Vi ønsker å nå ut til båtførerne om hvordan en dykkerbøye ser ut, og hvordan de skal kjøre når de ser den. Det er også viktig at dykkeren tar ansvar for å synes godt, og ikke dykke midt i leia. Det finnes tilfeller der dykkere ikke har brukt bøye også. De som er født etter 1979 og har tatt pålagt båtførerprøve, vet at man skal holde god avstand, og senke farten når man ser en dykkerflåte med blått og hvitt flagg, forteller Melbye til avisa.

Se også: Farlig forbikjøring på E6

- Jeg fikk sjokk da jeg oppdaget riben, forteller den 21 år gamle fridykkeren Isaac Heimbach. Foto: Foto: PRIVAT