Foto: IVAR MØLSKNES

Ladestien er blitt et ettertraktet turalternativ for byens befolkning. Nå skal den forlenges helt til Væreholmen. Kanskje blir det en gang i fremtiden mulig å spasere i sjøkanten helt til Stjørdal. Områdene langs fjorden skal sikres for allmennheten.

Willy Grytbakk på Grytbakkstranda er en av de berørte som har fått varsel fra Trondheim kommune om at planarbeidet for en forlengelse av Ladestien nå tar til. Stien vil komme i nærheten av stedet familien har bodd i fem generasjoner.

LES OGSÅ: - Naturen på Lade må bevares

I privat eie

Utsikten til å få trafikk forbi eiendommen tar Grytbakk med ro. I alle fall foreløpig. Arbeidet med strekningen vil neppe ta til før i 2010. Det er en omstendelig prosess som skal gjennomføres først, der alle berørte skal informeres og gis anledning til å komme med innspill. Deretter skal en reguleringsplan vedtas av bystyret. Håpet er at det skal bli mulig å få til minnelige avtaler med de 13 grunneierne langs den siste biten frem til Være. Alternativet er kommunalt oppkjøp av grunn. Hele arealet er i privat eie.

Det er overlandskapsarkitekt Magnhild Lunde og arkitekt Pål Guthorm Kavli som forbereder saken i Trondheim kommune. De representerer henholdsvis Stabsenhet for byutvikling og Byplankontoret.

Tilgjengelig for rullestol

– Områdene langs sjøen skal være optimalt tilgjengelig, og stien skal få universell utforming. Det betyr at bevegelseshemmede i rullestol skal kunne bruke den. Stien vil også bli klargjort for bruk av barnevogn, men den vil ikke få fast dekke, sier Lunde.

Hun og Kavli vil nå utarbeide et forslag til trasé, eventuelt med noen alternative løsninger her og der. Deretter blir der innkalt til samrådsmøte der alle interesserte kan fremme sine synspunkter. Etter rådsmøtet blir saken bearbeidet før endelig forslag blir fremmet for politisk behandling. Første skritt er da å sende saken ut til offentlig ettersyn.

–Vi håper å ha en plan klar i løpet av høsten, kanskje oppunder jul, sier Kavli.

Kanskje helt til Stjørdal

Visjonen er å forlenge Ladestien frem til Malvik, senere kanskje helt til Stjørdal. Strandsonen skal være tilgjengelig og sikres for allmennheten. En forlenget tursti har ligget i kommuneplanen i lang tid. Nå er tiden inne, men finansieringen er usikker når kommuneøkonomien svikter. Noe overslag foreligger ikke, men spillemidler kan dekke 50 prosent av kostnadene til opparbeidelse. Resten må kommunen dekke over bykassen. Mange turveier i Trondheim er finansiert på denne måten. Direktoratet for Naturforvaltning (DN) kan bidra til erverv av grunn, enten det skjer ved kjøp eller leie. DN har tidligere bidratt med 6,5 millioner kroner til erverv og opparbeidelse av Østmarkneset der NGUs gamle bygninger ble revet.

To nye badeplasser

Selv om forlengelsen vil koste penger, har Lunde og Kavli tro på at prosjektet får høy prioritet. Ladestien er blitt meget vellykket og en berikelse for byen, selv om den var kontroversiell i starten.

– I dag er det helt annerledes. Nå er nærhet til Ladestien et salgsargument, sier Lunde.

Hun og Kavli forbereder også tiltak vest for sentrum. Det skal legges til rette for to nye badeplasser på Byneset, nærmere bestemt i Buktafjæra og i Byabukta. Den første er tidlig i prosessen, for den andre er det inngått avtaler med berørte grunneiere.

Foto: MARIANNE TØNSET